Марина Щевелькова
На занятиях по английскому языку для детей разновозрастной группы я использую различные игровые моменты. Дидактические игры помогают закрепить изучаемую лексику и делают мои занятия эмоционально интересными для детишек.
На данный момент мы проходим тему про животных. Вот некоторые из найденных и используемых мною игр. Лото и домино сделаны мною. Такие же карточки я использовала и ранее, например, на тему "Одежда", "Семья", "Части тела".
2. Сравнение и таким образом закрепление слов "большой-маленький" (big-small-little)
3. Найди моего друга. Эту картинку я давала на изучение темы "Части тела " и "Цвета". Описывала человека, например, у него темные волосы и фиолетовые ботинки)
4. Домино. Тема "Животные"
5. Угадай, что за животное. Разрезные картинки на 2 части.
6. Индивидуальные карточки "Угадай, чей след"
7. Собери паззл. Детям кладутся перемешанные разрезанные на 5 частей карточки с животными. Я говорю, какое животное кто должен собрать. Дети наклеивают аппликацию на лист.
Надеюсь, Вам пригодится что-то из моего опыта!
Упражнения для обучения чтению по английскому языку для учащихся 2-х классов.
г. Нижневартовск
Exercise 1
b [b], d [d], k [ k ],
o [o], e [e], i [ i ], l [ l ].
big egg ill bell
ill bell bed egg
kid dog dog doll
bed doll big kid
Exercise 2
p [p], n [n], s [s], t [t].
pen sit desk egg doll bed
pond not leg dog ill kid
spend spot end big bell spell
Exercise 3
f [ f ], m [m].
sit top end pond dog
not get leg desk pen
pot milk bed dog kid
let film spend bell leg
Exercise 4
r [ r ], h [ h ].
red hill egg milk let
rest hen film net pot
dress hop get sit end
trip hot pond not ill
Exercise 5
w [w].
well lip trip hen film
wet kiss hill hop leg
west still dress red spend
twig him hot rest kid
Exercise 6
a [ æ ].
bag still not film trip
flat wet let pot rest
glad lip ill pond hen
man him milk net hot
mat hill dress frost red
ten kiss pot pen trip
tell twig sit milk wet
frost still bell best hill
spell red doll hop west
Exercise 7
c [ k ].
can gas end in men
cap hand it leg hot
cat flag get film kid
cab bag dog desk spend
camp stamp hill on big
Exercise 8
u [ /\ ].
cup gun still can till pen
cut hut belt spell red milk
club hunt top ten pot best
bus drum frog cap sit hop
but dust tell kiss bell trip
fun run frost twig doll wet
Exercise 9
ng [ η ].
long ring must can till
song bring plum cap belt
strong sing sun mat top
gong spring plus bag frog
Exercise 10
ck [ k ].
back wing bus lip send
black song cup hen fat
pick ring fun cat stand
brick strong hut bag get
stick spring club tent milk
trick long dust flag on
Exercise 11
ee [ i:].
bee meet cock gong dust
see sleep clock bring fun
feet steel sock sing bus
deep sweet duck long much
green greet neck spring hut
Exercise 12
ea [ i: ]
eat leaf sleep pick song
meat lead street back ring
seat meal sweep trick long
clean speak deep black strong
fun net plus lamp desk
cut hill glad gun kid
must best west trick hunt
much frog spell camp flag
Exercise 13
sh [ ∫ ].
brush wish mean bee kick
dish shelf read see stick
fish ship weak feet clock
fresh shop tea steel brick
Exercise 14
ch [ t∫ ]
Chess bench brush clean sweet chin rich fresh meat we
Much chick fish eat meet
Lunch children dish seat greet
back from get pick tram
bring camp drum tap fun
plum sell cock best flat
hat pot rest well belt
Exercise 15
ar .
arm far bench shop speak
car park rich ship lead
dark mark chick shelf leaf
barm farm children wish meal
green tent street egg bag
fish deep trip doll nest
fat hunt meet wing run
stop west but spring spend
Exercise 16
or [ o:]
corn born dark chin fresh
for horn arm chess fish
form storm far much dish
fork sport park lunch brush
tea gong wet cat kiss
neck weak plus steel tree
greet dust read sun long
trick sleep silk mean plan
Exercise 17
oo [ u ].
book room corn car rich
hook broom form barm chess
look good short mark chick
took wood horn farm bench
sweep shelf bee pen week
bed meat ship clean pond
eat ring sweet shop seat
big brick leg tree wish
bag bus hand cup gun
Exercise 18
ir [ ə:].
girl book for dark chess
bird look fork arm much
first wood storm far lunch
shirt broom horn park chin
skirt good sport mark bench
song strong speak black desk
clock meet kick deal land
read cut rag club bring
feet leaf meal green stand
back short ring broom cheese
Exercise 19
nk [ nk ].
ink shirt book born arm
pink bird room short farm
bank first hook form car
tank skirt cook corn garden
trunk girl brook storm farm
cap duck fresh shelf street
chin seat lead tea bee
must fish sock gas drum
girl mark shop sweep bench
port good wish pond fresh
Exercise 20
th [ ð ], th [ θ ].
this thin rank skirt good
that thick bank shirt wood
then three rink first took
them think drink bird brook
with third tank girl look
corn born meat form storm
carpet car horn park mark
red weak bring hop tree
chick leaf lunch stamp spring
kick broom feet wish skirt
Exercise 21
ou , ow
count brown then fifth drink
sound cow with teeth pink
cloud now this thick trunk
ground down them third rank
shout how that three ink
girl tell dark children stick
but first sport ship sweet
hen sit shirt dog hot
stand bench meal room leg
bus cock bring greet lead
Exercise 22
ay, ai , ey .
day they how sound thin
gay grey now ground thick
may hey clown cloud this
pay prey brown shout with
paint slay cow count that
bank bird hunt arm room
form bus car book skirt
frost tank bench shelf fork
camp west deep stick long
hen gong twig kiss best
Exercise 23
o [ ou ].
go hey town blouse then
no they clown trousers them
bone grey brown shout fifth
home pay how cloud teeth
nose day cow count three
rose paint now house third
pink strong deep trick has
barn frost brush leaves pot
wish garden broom man storm
spell hill big club twig
frog song wet brick tent
wing steel hut bee clock
Exercise 24
e [ i:].
he stove play cow ground
she note gay now sound
we sofa may how shout
these home prey town blouse
Pete nose slay clown trousers
me rose they brown count
thin girl sing camp carpet
drink thick speak duck good
rich corn trunk look fun
speak trick plus shelf weak
shop kick cloud that teeth
Exercise 25
name she no grey house
game we go hey cloud
Kate he bone slay count
skate Pete stove paint now
cake me rose day clown
make these nose pay brown
men ring chess park plus
fifteen neck kitten mat from
tea shop net brook glad
shirt pink them thick first
think shout trunk count dark
rank sing hey back star
Exercise 26
I [ ai ].
nine bathe we note they
fine plate she sofa prey
I table he home play
five basin me rose gay
Mike Kate Pete stove may
wide make these bone grey
paint brick trousers now ink
blouse bee lunch then dark
this town pay first fish
paint with home three clock
lead day paint them town
brown how house pot blouse
Exercise 27
u , .
blue I cake no ground
glue fine name nose sound
true nine skate go shout
pupil five he paint cow
student wide we day now
tulip Mike me pay clown
third cook meet with garden
rank clean storm street cut
for much thin chick sock
play trousers clock them three
stove blouse pot rode seal
these town gay ride book
Exercise 28
y [ ai ].
my tulip Mike game rose
by pupil lie table bone
fly student nine basin stone
sky glue fine she note
try blue wide these sofa
cry true I Pete home
hey this fork may skirt
count play but think brown
teeth pink carpet took that
port shirt fresh farm glue
wish tank wood bench wide
chin tea drink now horse
Exercise 29
y [ j ].
yes fly blue five bathe
yet cry true dive make
yard sky glue wide plate
yarn my pupil lie Kate
yell by tulip fine skate
yelp try student dine cake
he go grey short how
drunk arm trick bus gay
shirt children cloud fresh me
chin read think trunk skirt
corn took wood bird short
sun chess street carpet this
Exercise 30
x [ ks ].
six yoke my student nine
box yelp by glue I
fox yell sky true Mike
Rex yarn cry pupil dine
flax yard fly blue dive
tax yet try tulip five
basin long sleep ship bone
we middle left chess corn
no flag clown barn Pete
brown ground home hole glue
great pay leaves yell bench
hen farm three wide fresh
Exercise 31
oy [ oi ].
boy Rex yes note play
toy box yoke rose day
coy six yarn home may
hoy flax yard grey now
soy fox yelp hey cow
ploy tax yet bray town
three farm girl form chick
with shop dust gun tree
born bench frog wood eat
tulip yes kiss paint cream
bath fox play truth sharp
yard fly how shelf think
Exercise 32
all [ o: ].
ball ploy box yes slay
small soy Rex yell hey
wall hoy six yoke they
hall coy tax nose pay
tall toy fox sofa gay
fall boy flax stone paint
for think car hop ink
brown book storm kitten how
bank shout bird rest belt
lead Rome house town same
bring fifteen window rich music
sound game beach Pete ride
Exercise 33
er, or [ ə ].
dinner fall coy yet no
supper tall soy yelp go
doctor hall toy yard bone
teacher wall boy six prey
keeper small ploy box grey
butter ball hoy flax they
clown back wing meet cow
play much cat dark sport
sound ink stop count broom
thick may little teeth must
worth roof snake yacht nice
kid mouse roll zip milk
Exercise 34
y[ i ], v [ v ].
lorry vet mirror hall boy
twenty very actor fall coy
forty cave sailor wall soy
ninety dive dinner ball box
puppy visit teacher small Rex
teddy vote butter tall tax
shout rose case new
trousers pupil room read
rule pencil flat leg
sheep form sky hand
shape stone seal very
choose table pot teddy
Exercise 35
a [ a: ].
grass visit thirty supper fox
class vet fifty doctor six
glass cave seventy keeper flax
father very puppy mirror ball
basket five lorry teacher wall
bath dive sixty sailor tall
try cloud Kate dish tulip
glue I swim dog Mike
fork bird town cheese we
great flow long fast high
stick that hard slow yard
salt shirt flax wrong carpet
Exercise 36
ear [ iə ].
near bath twenty actor fall
dear basket forty dinner small
fear father ninety butter hall
hear class Teddy tax soy
ear glass sixty box boy
rear grass lorry Rex coy
yelp student end cook brown
true nine milk first gay
fine she frost make by
neck robe note show rock
wing waste ice bird dark
try ruler skate shark tulip
Exercise 37
o [ /\ ].
front rear class thirty six
some ear basket fifty ball
other hear father puppy toy
brother fear grass supper ploy
mother dear bath teacher vail
colour near class mirror flax
yes sofa horn fresh song
fly prey took trick speak
pupil how part fat thin
fall middle lorry glue skirt
cook line down yelp jacket
skin chimp zoo brown gun
Exercise 38
wa [ wo ].
wash some fear class sailor
watch colour ear grass keeper
want other hear bath dinner
water mother rear seventy fox
was brother near Teddy tax
waffle front dear lorry six
wall my nose play ship
hoy these ground that dark
blue grey girl drink best
small father shape lorry house
teacher fall goose text north
feel yacht teeth finger east
Exercise 39
ow [ ou ].
window was front ear twenty
yellow want some rear forty
follow water brother fear sixty
pillow wash other hear glass
shallow waffle colour dear father
narrow watch mother near basket
doctor small we sky hey
fall butter yell game do
soy yet boy wide dine
class June forty sock bath
winter dive them broom chess
summer ninety trousers play crown
Exercise 40
air [ εə ], ear [ iə ].
chair pear arrow water other
hair bear sparrow want some
fair wear borrow wash front
pair tear elbow watch mother
stair swear pillow was brother
ear flax bone teacher fear
bath puppy slay ploy bath
ninety fear by glue tulip
sailor ball class Pete yard
teach sort scarf clock queen
student frog gloves stone wall
Контрольные работы по английскому языку для 6 класса
к учебнику Кауфман К., Кауфман М. “Happy English.ru”
Составитель: Макарова Елена Геннадьевна
учитель английского языка, МБОУ «СОШ №14»,
г. Нижневартовск
Пояснительная записка к контрольным работам по английскому языку для 6 класса.
Контрольные работы по английскому языку составлены в соответствии с требованиями, предъявляемыми к овладению учащимися разделов английской грамматики, лексики и словоупотребления. Материал соотнесен с разделами учебника «Счастливый английский.ру» К.Кауфман для 6 класса общеобразовательных учреждений
Работы состоят из пяти заданий по указанным выше темам таким образом, чтобы учесть уровень овладения знаниями обучающимися: базовым, повышенным или высоким.
Критерии оценивания
«5» -50-45 б.
«4» - 44-35 б.
«3» - 34-26 б.
«2» - 25-0 б.
UNIT 1
Задание№1. Ответь на вопросы.
Задание №2. Дополните предложения.
5.He is a boss, … he?
Points: 10
Задание №3 Запиши разделительный вопрос.
1.She hasn’t got a dog, … ?
3.It is your book, … ?
4.We are ready, … ?
5.She plays the piano, …? Points: 10
Задание №4 Вставь предлоги at/ on /in:
2.Buy! See you …. Friday.
3.My friend gets up ….. 8 o’clock ….the morning.
4.It’s cold….winter.
5Her birthday is …. April. Points: 10
Задание №5.Переведи предложения на русский язык.
1.Ты из Англии,не так ли?
2.Ученики должны делать домашнее задание не так ли?
3.Москва столица России,не так ли?
4.Твой день рождения в июне,не так ли?
5.Сегодня хорошая погода не так ли? Points: 10
UNIT 2
Задание №1 Образуй будущее время глагола.
Example: The weather ______ nice at the weekend. (be)
Answer: The weather will be nice at the weekend.
1) It is sunny today. I _____________ my sunglasses. (wear)
2) My friend __________ in Ussuriysk next Monday. (be)
3) It’s too hot! I ____________ the window. (open)
4) She__________ her boss next week. (phone)
5) I think you__________ this book in a day. (finish) Points: 10
Задание №2 Образуй вопросы в будущем времени.
1) you/ football/ tomorrow evening/play/ will?
2) go/ where /you / will / next month?
3) rain/ will/ it / tomorrow?
4) 7 o’clock a.m. / you/ will/ at/ get up? Points: 10 5) she/ in three years/ will/ live/ where? Задание №3 выбери правильный ответ
1.Who will work?
Yes, she will.
No, she won’t.
She will.
2.Will I stay at home?
Yes, I do.
No, I don’t.
I will.
3.… will you be in san hour?
Where
When
4.… will he invent next year?
What
When
5.When will you travel?
Next summer.
In London. Points: 10
It’s interesting. Задание №4 Дополни предложенния словами (predict, kill, execute, war, fire, hour)
1.The Great Plague will … many people.
2.The Parliament will … the king.
3.The Great … will destroy London.
4.The Civil … will start in 1642.
5 There are 60 minutes in an … Points: 10
З адание №5 Расскажи,что с тобой может случится на следующей неделе.
UNIT 3
№1 Read the text and answer the questions:
Misha and Rob are friends. They live in Lukinsk. They get up at 7 o’clock. At 7.30 the boys have their breakfast. Then they go no school. They have five main subjects at school: Mathematics, History, Russian, Literature and English. Misha likes Mathematics. Rob’s favourite subject is History. He likes to read History books. The boys don’t watch TV and play computer games. They speak English. They never go out with friends. At 7 o’clock they have dinner with their family. Now Misha is playing with his cat. Rob is reading a History book.
When do the boys get up?
What is Rob’s favourite subject?
What is Rob doing now? Points: 10
№2 Underline the correct word or phrase.
1. What _________________________ your name?
A) am b) is c) are
2. I _________________________________ Alice.
A) is b) are c) am
3) How are you? - _____________________ .
A) Fine, thanks b) Eleven c) I am a girl.
4) What`s that? - ______________________ .
A) It`s a pencil. b) Yes, I am c) Cool!
5) This ___________________________ a car.
A) is b) are c) aren`t
6) Those ________________________ my toys.
A) isn`t b) am not c) aren`t
7) I am Frank. This is _________________ bike.
A) her b) their c) my
8) That`s my friend. ___________name is Peter.
A) his b) our c) my
9) Where`s my teddy bear? - It`s _________ the toy box.
A) in b) behind c) on
10) What ____________________________ they? Points: 10
a) is b) are c) can
№4 Translate:
Я часто хожу в кафе.
Я не люблю играть в теннис.
Послушайте меня, пожалуйста. №5 Write about a sleepover at the British Museum. Points: 10
Unit 4
Задание№1. Выбери правильный вариант.
2.Go down/past the street and turn left.
3.He gets to work by/on car.
4.Trafalgar Square/Station is in the center of London. 5.That double-decker bus/stop has no doors! Points: 10
Задание №2. Вставь пропущенное слово.(road , expensive , famous , money, tickets)
2.Victoria Station is a … station in London.
3.Are the tickets …?
4.Russian … is rubles and kopecks.
5.We can buy … on the bus. Points: 10
Задание №3. Заполни пропуски предлогами (on , by, down, between , to)
2.The house is … the bank and the school.
3.I go to school … bus.
4.Go … the street and turn right. 5.The train station is … the left.
Points: 10
Задание №4. Cоставь вопросы по образцу.
2.How do you get to school?
3.Do/to/get/shop/you/how/the/?
4.Does/work/mother/to/your’s/how/get/?
5.Get/you/to/how/the/do/museum/? Points: 10
Задание №5.Переведи на английский язык предложения
1.Извините,вы не можете мне сказать,где банк? 2Пройдите вниз по улице и вы увидите его. 3.Извините,вы не знаете где больница? 4.Идите вверх по улице,поверните направо и вы увидите её 5.Извините,как мне добраться до вокзала? Points: 10
Unit 5 №1. Complete the sentences with the correct form of have to . 1. My mother … to clean the floor every day. 2. We … to learn English. 3. My friends … to write a test. 4. He … to buy ticket for the train. 5. They … to speak French to their guests from France . Points: 10
№2 Complete the sentences . Use don’t, doesn’t have to 1. My granny … have to work. 2. I … have to go now. 3. We … have to play football in winter. 4. Dan … have to see a doctor. 5. They … have to translate the text in pen. Points: 10
№3 Ask the questions. Use do,does . 1 … you have to buy a ticket? 2.… you have to go to school tomorrow? 3.... he have to answer this question? 4.… they have to put on warm coat in winter? 5.… she have to read history for tomorrow lesson? Points: 10
№4 Translate into Russian. 1. You must work hard at your English lessons. 2. You must learn the words. 3. Must we learn the poem today? 4. It must be very difficult to learn Chinese. Points: 10 5.You must not talk at the lesson.
№ 5 . Translate from Russian unto English.
1.Нельзя ходить по льду, это опасно. 2.Нельзя управлять машиной, если тебе 12. 3.Нельзя играть на дороге, это опасно. 4.Мой брат должен погулять с собакой. 5.Мы должны быть в театре вовремя. Points: 10
Unit6 I .Underline the correct word. 1.There is/are some meat in the trolley. 2.There is/are ten apples in the bag. 3.There is/are no ham in the fridge. 4.There is/are some bread on the table. 5.There is/are no milk in the mug. Points: 10
1.Pepperoni … is tasty.
2.Let’s have ….
3.I like to … shopping.
4.I want to eat. I am … .
5.There are ten bananas in my Points: 10 III. Use the preposition below to fill in the gaps (for , in , of , with , from ) 1.I need a lot … milk.
2.Apples are good … us.
3.There is some milk… the mug.
4.I like some orange juice … breakfast.
5.I can make apple juice … apples. Points: 10 IV. Fill in the gaps some or any. 1.They have … questions.
2.Do you need … water?
3.I don’t have … tea in my mug.
4.Do you have … friends?
5.He has … computer games. Points: 10 V.Choose the correct variant. 1.We have … time.
Many
Little
2.he has … friends.
Little
Many
Much
3.How … tea do you drink?
Much
Many
4How … computers do you have?
Many
Much
Little
5.We have … apples. I must go to the shop. Points: 10
Much -many -few
https://accounts.google.com
Чтобы пользоваться предварительным просмотром создайте себе аккаунт (учетную запись) Google и войдите в него: https://accounts.google.com
Чтобы пользоваться предварительным просмотром создайте себе аккаунт (учетную запись) Google и войдите в него: https://accounts.google.com
Чтобы пользоваться предварительным просмотром создайте себе аккаунт (учетную запись) Google и войдите в него: https://accounts.google.com
ТЕСТЫ
Тест на употребление местоимений some, any. |
|
Тест на употребление простых предлогов, выражающих временные и пространственные отношения. |
|
Тест на знание и употребление модальных глаголов в английском языке. |
|
Проверка знания и правильного употребления сослагательного наклонения в английском языке |
|
Продемонстрируйте свое знание личных и притяжательных местоимений в английском языке. |
|
Правильное употребление возвратных и усилительных местоимений в английском языке. |
|
Проверьте ваши знания в употреблении притяжательных местоимений и сокращений |
|
Тест на знание и употребление причастия в английском языке. |
|
Употребление частицы to с инфинитивом в английском языке |
|
Тест на знание сложного дополнения с инфинитивом в английском языке |
|
Проверка умения правильно употреблять неличные формы глагола (инфинитив) в английском языке |
|
Проверка умения правильно выбирать и употреблять степени сравнения прилагательных и наречий в соответствии с ситуацией общения |
|
Тест на порядок слов в английском повествовательном и вопросительном предложении |
|
Упражнение на знание будущих времён английского языка |
|
Проверка знания прошедших времён в английском языке |
|
Тест на употребление настоящих времён в английском языке |
|
Правильное использование герундия в английском языке. |
|
Тестирование навыка правильного использования модальных глаголов в английском языке. |
|
Тест на знание и употребление пассивного залога в английском языке |
|
Тест на знание и употребление артиклей в английском языке. |
|
Проверка знания предлогов, выражающих временные и пространственные отношения |
|
Тест начального уровня на построение общих вопросов в настоящем времени. |
Проверка правильного использования существительных английского языка, выражающих возможность (opportunity, possibility, chance). |
|
Знаете ли вы разницу в употреблении синонимов английского языка, обозначающих ценность? Проверьте себя (price, cost, value, worth). |
|
Тест на знание и употребление существительных английского языка с общим значением оплаты (wage, salary, stipend, fee, royalties). |
|
Различия между существительными английского языка, связанных с понятием идеи (idea, conception, notion, thought). |
|
Оценка правильного использования английских существительных, обозначающих руководителя (director, manager, chief, boss, head). |
|
Тонкости употребления английских существительных, обозначающих путь (a way, a road, a path, a route). |
|
Различия между словами английского языка, означающими ошибку (a slip, a mistake, an error) |
|
Правильный выбор существительных английского языка, связанных с должностью (work, job, post, position). |
|
Тест на знание и употребление существительных английского языка, обозначающих кусок чего-либо (a piece, a slice, a lump). |
|
Уместное употребление существительных английского языка, связанных с профессией (trade, profession, occupation). |
|
Тест на знание существительных английского языка, обозначающих хозяина (a master, an owner, a host). |
|
Проверка на правильное употребление существительных английского языка, связанных с путешествиями (travel, journey, voyage, trip, tour). |
|
Тест на владение общей лексикой английского языка. Существительные |
|
Тест на знание и употребление существительных английского языка, связанных с одеждой (suit, costume, dress, clothes). |
|
Тонкости употребления английских существительных, обозначающих районы и участки земли (region, state, district, vicinity). |
|
Проверьте ваши навыки употребления существительных английского языка, выражающих количество (quantity, number, amount, count). |
|
Тест на знание существительных английского языка, обозначающих берег (bank, shore, coast, beach, seaside). |
|
Тест на знание и употребление существительных английского языка с общим значением "оплаты за что-либо" (bill, fine, fare, tip) |
|
Проверка навыков употребления существительных-синонимов, имеющих значение выгоды, преимущества (advantage, benefit, profit, gain) |
Проверка умения различать английские прилагательные, связанные с понятием счастья (happy, lucky, fortunate). |
|
Тест на употребление английских прилагательных, обозначающих маленький размер (little, small, tiny) |
|
Выбор между прилагательными, выражающими понятие "большой” (big, large, great). |
|
Различия между прилагательными английского языка с общим значением слабости (weak, feeble, faint, frail) |
|
Тест на знание и уместное использование прилагательных, связанных с худобой (thin, slender, slim, lean, meager) |
|
Проверка правильного употребления английских прилагательных с общим значением полноты (stout, fat, fleshy, plump) |
|
Когда и как используются местоименные прилагательные английского языка (little, a little, few, a few). |
|
Тест на уместное употребление английских прилагательных с общим значением красоты (beautiful, lovely, handsome, pretty). |
|
Тест на знание различий прилагательных с общим значением "пустой” (empty, vacant, blank) |
|
Тест на знание английских прилагательных с общим значением "странный” (strange, queer, odd, quaint) |
|
Тест на знание различий между английскими прилагательными с общим значением величины (huge, vast, enormous, immense). |
|
Тест на правильное употребление английских прилагательных, связанных с быстротой (quick, fast, rapid, swift). |
|
Тренировка уместного использования прилагательных с общим значением покоя (quiet, calm, still, peaceful). |
|
Проверьте свое знание и умение различать английские прилагательные с общим значением занятости (busy, engaged, occupied). |
|
Нюансы употребления английских прилагательных, обозначающих ум и сообразительность (clever, intelligent, smart). |
|
Тест на знание английских прилагательных, связанных с отличиями (different, various, diverse) |
|
Оценка знания нюансов английских прилагательных с общим значением "подходящий” (comfortable, convenient, suitable) |
|
Проверка правильного употребления английских прилагательных с общим значением одиночества (lonely, alone, single, solitary). |
|
Тест на правильное употребление английских прилагательных, связанных с чувством юмора (funny, witty, amusing, merry). |
|
Различия между английскими прилагательными с общим значением известности (famous, well-known, celebrated, distinguished, eminent). |
|
Потренируйте ваши навыки в употреблении прилагательных, имеющих общее значение жадности и скупости (greedy, mean, stingy). |
|
Тест на способность правильно выбрать для данного контекста прилагательные с общим значением эффективности (effective, efficient, skilled, experienced) |
|
Проверка правильного выбора между английскими глаголами, связанных с говорением (to say, to tell, to talk, to speak). |
|
Тест на правильное употребление английских глаголов движения (to go, to come, to walk). |
|
Выбор между глаголами, выражающими понятие "сделать” (to do, to make) |
|
Проверка умения правильно использовать глаголов с общим значением "смотреть” в зависимости от контекста (to see, to look, to glance, to stare, to peep). |
|
Различия между английскими глаголами с общим значением "узнавать” (to learn, to find out, to discover). |
|
Различия в лексическом значении английских глаголов, связанных с учебой (to learn, to study, to teach). |
|
Провека умения правильно выбирать английские глаголы, связанные с закрыванием (to shut, to close, to lock).р |
|
Тест на правильное использование английских глаголов с общим значением "ответить” (to answer, to reply, to respond). |
|
Различия в лексическом значении английских глаголов выбора (to choose, to elect, to select, to pick out) |
|
Проверка знания английских глаголов со значением желания (to want, to wish, to desire, to long, to crave) |
|
Тест на английские глаголы, обозначающие значение "предлагать” (to offer, to suggest). |
|
Тренировка умения правильно использовать глаголы английского языка, связанные с вниманием (to note, to notice, to take notice, to pay attention). |
|
Различия в значении английских глаголов, связанных с защитой (to defend, to protect, to guard). |
|
Тест на знание и употребление глаголов английского языка (to appear, to seem, to turn out, to prove). |
|
Проверка умения правильно использовать английские глаголы с общим значением "продолжить” (to continue, to go on, to proceed) |
|
Тест на знание английских глаголов, связанных с задаванием вопроса (to ask, to inquire, to question, to demand). |
|
Узнайте, насколько хорошо вы ориентируетесь в употреблении глаголов с общим значением "начать” (to begin, to start, to commence). |
|
Тест на знание и употребление английских глаголов с общим значением "поднимать” (to raise, to lift, to pick up) |
|
Тренировка умения правильно использовать глаголы с общим значением получения (to get, to gain, to receive, to obtain). |
|
Различия между английскими глаголами, означающих "закончить” (глаголы to finish, to end, to complete). |
|
Тест на знание и употребление английских глаголов, обозначающих плач (to cry, to weep, to sob). |
|
Проверка правильного употребления английских глаголов удержания (to hold, to keep, to retain, to preserve). |
|
Тест на знание и правильное употребление английских глаголов, выражающих оценку (to appreciate, to estimate, to value). |
|
Тест на знание лексических различий глаголов английского языка со значением "оставлять, покидать" (to abandon, to leave, to give up, to quit, to resign) |
|
Проверьте свои знания и навыки употребления глаголов-синонимов английского языка имеющих общее значение "схватить, хватать" (to catch, to snatch, to seize, to grab). |
|
Проверьте свое умение в зависимости от контекста использовать английские глаголы, обозначающие крик (to shout, to cry, to scream, to shriek). |
|
Нюансы лексического значения английских глаголов, связанных с пониманием (to understand, to realize, to grasp). |
|
Проверка умения правильно использовать английские глаголы с общим значением "ожидать" (to wait, to expect, to anticipate). |
|
Проверьте ваши навыки правильного употребления глаголов движения, выражающих нанесение удара (hit, beat, pound, slap). |
|
Тест на знание и употребление глаголов английского языка (to show, to demonstrate, to display, to exhibit, to reveal). |
|
Разработка дидактического материала по английскому языку для учащихся 2 класса.
учителя английского языка первой квалификационной категории Дементьевой Светланы Петровны
Тема : “ Я и мои друзья. Личные местоимения. ”
Цель : помочь учителю в своевременном выявлении и дальнейшем развитии способностей обучающихся.
Актуальность :
Дифференцированный подход в обучении английскому языку – одна из актуальных проблем методики преподавания иностранных языков в современной школе.
Под разноуровневым обучением понимается разный уровень усвоения учебного материала (глубина и сложность одного и того же учебного материала различна в группах А, В,С.)
При этом дифференцированный подход к обучению предполагает учет индивидуальных особенностей каждого ученика. В связи с этим считаю, что каждый обучающийся должен иметь возможность выполнять задания по своему уровню способностей и, соответственно, получать оценку своих знаний . Только тогда ученик сможет подниматься по лестнице Достижений, добиваться все новых и более высоких результатов. Считаю, что такой подход к обучению особенно важен в начальной школе, т.к. именно здесь закладываются основы знаний и выявляются способности детей, в том числе и по английскому языку.
Учитывая особенности усвоения знаний каждым учеником и разделив их на группы А, В.С, я всегда составляю дифференцированные задания по каждому виду речевой деятельности.
В данном случае представляю дидактический материал по теме: «Я и мои друзья. Личные местоимения.» для 2 классов обучения английскому языку.
Данная разработка поможет учителю не только проводить контроль знаний каждого обучающегося, но также своевременно диагностировать достижения особенно одаренных детей и степень качества усвоения учебного материала.
(Разработка содержит подробные задания для учащихся 2 класса уровня А, В, С, а также критерии оценки при дифференцированном контроле сформированности лексико-грамматических навыков.)
Level A
Fill in the right article “a’, “an”(используй подходящий артикль):
1.It is _ little egg.
2. It is _ ant.
3. It is_ big arm.
4. It is_ old grandad.
5. It is_ apple.
2. Change the words, using “He, She, It” 9замени слова на подходящие местоимения “ он , она , оно »):
1.a fish _(рыба)
2.a grandad_(дедушка)
3.Ann_(Аня)
4.a cat_(кот)
5.Tom_(Том)
6.a plane_ (самолет)
3. Make up the questions to the following sentences and give two short answers (negative and positive)( задай вопрос к предложению и дай 2 кратких ответа : положительный и отрицательный ):
1. The hen is little. 2. It is a ball. 3. She is a doctor.
Is ………..? Is…………? ?
Yes, …….. Yes,……. +
No, ……… No,…….. –
4. Circle the right variant (обведи правильный вариант):
1. бабушка
а) mum b) grandad c) granny d) dad
2. вставать
a) to stand up b) to feed c) to sit d) to cook
3. курица
4. прыгать
a) to stand up b) to feed c)to sit d) to jump
5. муравей
a) a fox b) an ant c) a cat d) a pig
6. папа
a) mum b)grandad c) granny d) dad
7. утка
a) a duck b) a hen c) a cock d) a chick
8. нос
a) a face b) a hand c) a nose d) an arm
9. тарелка
a) a dish b) a plate c)a mug d) a cup
Level B
[ I:]
name
stone
lamp
Fill in the right article “a”, ‘an” 9 используй подходящий артикль )
It is_ little egg.
It is_ ant.
It is_big arm.
It is_ old granddad.
It is_ apple.
Change the words , using “ He , She , It ” (замени слова на подходящие местоимения «он», «она», «оно».):
A fish_
A granddad_
Ann_
A cat_
Tom_
A plane_
Make up questions to the following sentences and give two short answers (negative and positive) (задай вопрос к предложению и дай 2 коротких ответа: положительный и отрицательный):
1.The hen is litt le.
2.She is a doctor.
5. Make up sentences (составь предложения) :
1. cat, sad, in the bag, is.
2. Jeff, hungry, in the room, is.
3. Den, happy, in the tree, is.
4. cook, busy, at home, is.
5. Gnome, old, in the boot, is.
Level C
1.Write down the words in the proper columns (запиши слова в соответствии со звуками):
Name, he, old, damp, rose, dog, plate, red, clock, sack, cake, she, stone, hand, cold, hen, fox, lamp, ten, face, me.
lamp
stone
2. Fill in the right article “a”, “an” (используй подходящий артикль):
1. It is_ little egg.
2. It is_ant.
3. It is _big arm.
4. It is _ old grandad.
5. It is_ good dog.
6.It is_ apple.
7. It is_ orange.
3. Change the words using “he”, “she”, “it”. (замени слова на подходящее местоимение “ он, она, оно»):
1. a fish
2. a crane
3. a grandad
4. Ann
5. a granny
6. Justin
7. a cat
8. Tom
9.Sveta
10.a plane.
4. Make up questions to the following sentences and give two short answers (negative and positive) ( задай вопрос к предложению и дай 2 коротких ответа: положительный и отрицательный):
1. The hen is little.
2. It is a ball.
3. She is a doctor.
5. Translate from Russian into English. (Переведи с русского на английский)
1. Билл повар.
2. Она счастлива.
3. У Ани есть кот. Он забавный.
4. У меня есть друг. Он в школе.
5. Ден ученик. Он в парке.
6. Fill in the words « he”, “it” (вставь слова “ он», «оно».):
1. Is Jack cold?- No,… isn’t.
2. Is the dog funny?- Yes,… is.
3. Is the frog pink? – No, … isn’t.
4. Is the boy smart ?- Yes, …is.
5. Is the cat nice?- Yes, … is.
Критерии оценки при дифференцированном контроле сформированности лексико-грамматических навыков:
Level A (total score 29)
1-2 ошибки- отлично
3-7 ошибок-хорошо
8-12 ошибок- удовлетворительно
13 и более ошибок- неудовлетворительно
Level B (total score 39)
1-2 ошибки- отлично
3-9 ошибок- хорошо
10-20 ошибок- удоветворительно
Level C (total score 52)
1-2 ошибки – отлично
3-9 ошибок- хорошо
10-20 ошибок- удовлетворительно
21 и более ошибок- неудовлетворительно
Дидактический материал по английскому языку
“Present , Past , Future Tenses ”
Образование | Употребление | |||
Настоящее простое время | 1. В 3м л. ед.ч. к глаголам добавляется –s 2. Отриц. предлож. 3. Вопросит. предлож. Do/Does + S+V+ост. чл. предлож.? What, where, why, who, when+ S+V+ост. чл. предлож.? | 1. Действие происходит обычно, регулярно, вообще. 2. Обозначает расписание не зависящее от нас. 3. Обозначает ряд событий, которые произойдут в ближайшем будущем. | 1. I get up at 7 o’clock every day. Where does he live? My sister usually watches TV on weekends. He doesn’t read books. 2. The train arrives at 8 p.m. 3. My next starts on Saturday at 6 p.m. |
|
Present Continuous Настоящее длительное время | 1. S+ am, is, are + Ving 2. am, is, are + S + Ving? S+ am, are, is + not + Ving. What, where, why, when + am, is, are +S+ Ving | 1. действие, происходящее в данный момент. 2. для обозначения изменяющейся ситуации. 3. Длительное действие, совершающееся в настоящем, но не в конкретный момент речи. 4. Обозначает буд. действие, когда высказывается намерение совершить его или уверенность в его свершении | 1. I am reading about English grammar. I am watching TV now. Are you going to bed? 2. It’s getting colder and colder. 3. I am writing a new play. We are moving into a new house. 4. My parents are going to the theatre tomorrow. |
|
Настоящее совершенное | 1. S+ have/has + Vɜ/ed. 2. Have/Has +S+ Vɜ/ed? 3. S+ has/have + not + Vɜ/ed. I have cleaned my room. Have you seen this film? I haven’t been to London yet. I, we, they, you – have He, she, it - has | 1. действие, совершенное в прошлом с результатом в настоящ. 2. действие, завершенное в настоящем с ключевыми словами (today/this week/month/morning/year) 3. недавно завершенное действие 4. жизненный опыт до настоящего момента | 1. He has drawn a flower. 2. I’ve bought the vegetables today. This week I have been to Turkey. 3. We have just watched a film 4. He has never been to London. |
|
Present Perfect Continuous Настоящее завершенное длительное время | 1. S + have/has+ been + Ving. 2. Have/Has + S + been + Ving? Have you been studying Spanish for 3 month? Since when Have/Has + S + been + Ving? 3. S+ have/has + not + been + Ving. | 1. обозначает действие, начавшееся в прошлом, длившееся какое-то время и все еще продолжается в настоящем. 2. действие закончилось недавно и сейчас виден его результат | 1. Tom has watching TV all day. 2. We are very tired. We have been walking to the mountains. 3. I have been learning English for 3 years. How long have you been living here? |
present simple or the present continuous.
Look! The baby (to sleep).
He (to work) in the centre of Chicago.
You (to watch) TV every day?
What she (to do) now? – She (to dance).
He (not to play) the chess every day.
Kate (to sing) well?
What language he (to speak) now?
Our mother (to drink) coffee in the morning.
Where you usually (to take) books for reading?
What time train (to leave)?
My friend (to live) in Moscow.
They (to think) of buying a new car.
Your mum (to cook) very well.
My mother (not to play) the piano now.
Your cousin (to do) his homework now?
present simple or the present continuous.
Что делает его жена? Она кушает пиццу.
Что ты делаешь сегодня вечером, Анна? – Я буду смотреть футбольный матч с братом.
Мой брат ходит в школу. Он встает в семь часов утра.
Где живет Джон?
Твой папа работает на этой фабрике?
У меня болит зуб. Я сегодня пойду к дантисту.
Эндрю никогда не пропускает занятия по музыке.
Илья изучает два иностранных языка.
Как часто ты ходишь в кино?
Не шуми, я учу стихотворение.
Put the verbs in the brackets into the present perfect or the present perfect continuous.
I already (to do) my homework. Now I can go for a walk.
He never (to read) the stories by Jack London.
It (to snow) since early morning.
I (to take) a shower for an hour.
My friend (to draw) pictures all day.
You ever (to be) to London? It is an interesting city but it’s very grey.
How long you (to live) here? I (to live) here for a long time.
How long he (to know) Lizzy? Since they met at university.
She just (to go) out.
I already (to read) five English books.
My father (to work) at this factory for 15 years.
What you (to do) here since morning?
This man is a writer. He (to write) books since he was a young man.
Translate the sentences into English using present perfect or the present perfect continuous.
Я уже видела фильм «Титаник».
Мой друг написал новую операционную систему.
Ты когда-нибудь кушал экзотические фрукты? – Нет, никогда.
Как давно вы играете в хоккей? – Я играю в хоккей с 8 лет.
Снег шел три часа. Я думаю на улице мало снега сейчас.
Ирина занимается фигурным катанием с трех лет.
Я забыл дома учебник.
Я только что прочитал «Войну и мир».
Майк изучает японский уже в течение трех лет.
Дождь идет весь день. На улице так сыро и холодно.
Образование | Употребление | Ключевые слова | ||
Прошедшее простое время | V2 – для неправ. глаг. Ved – для прав. глаг. 2. Отриц. предлож. 3. Вопросит. предлож. Did+ S+V+ост. чл. предлож.? What, where, why, who, when + did + S+V+ указ. времени? 4. глаг to be – was, were Was I, he, she, it? Were you, They, we? I was not (wasn’t) They were not (weren’t) | 1. Действие которое свершилось в прошлом. 2. Обозначает последовательность событий в прошлом. 3. Обозначает продолжительность времени в прошлом. 4. Обозначает привычки в прошлом | Last month (year/week) The day before yesterday | 1. I worked yesterday. Did you go to the library yesterday? My sister usually He didn’t go to the park yesterday. 2. I read books, looked at a magazine and wrote. 3. The library was open from 10 a.m. to 9 p.m. 4. I went to the library frequently when I was a child. |
Прошедшее длительное время | 1. S+ was, were + Ving 2. was, were + S + Ving? S+ was, were + not + Ving. Глаг. искл: forget, hear, like, love, know, be, see, understand, remember. | 1. Действие, которое происходит в указанный момент в прошлом (как правило, выраженный другим действием в форме Simple Past). 2. когда говорится о временной ситуации в прошлом (действие длится небольшой промежуток времени) 3. Когда происходят параллельно два действия. 4. События, которые были запланированы, но не произошли. | From 5 till 7 p.m. At….o’clock yesterday The whole day yesterday | 1. When we were swimming started to rain. 2.Kate was studying history in summer. 3. I was reading while he was cooking dinner. 4. My parents are They were thinking of buying a house but then he lost his job and they had to put off their plans, |
Прошедшее совершенное | 1. S+ had + Vɜ/ed. 2. Had+S+ Vɜ/ed? 3. S+ had + not + Vɜ/ed. I had cleaned my room by 5 o’clock Had you written the essay by Friday? I hadn’t watched a film by 9 o’clock. | 1. Действие, которое завершилось раньше другого действия в прошлом. 2. Прошедшее действие, которое уже совершилось до определенного момента в прошлом. (выражено обстоятельствами времени) | by the end of the year | 1. I came to the university and realized that the lesson had already started. He had woken up before I came 2. He had done the task by 11 o’clock. |
Perfect Continuous | 1. S + had been + Ving. You’ve been taking a shower for 30m already 2. Had + S + been + Ving? 3. S+ had+ not + been + Ving. | 1. Длительное прошедшее действие, совершающееся в момент наступления другого прошедшего действия, с указанием как долго оно совершалось. 2. показывает действие, которое длилось в течение какого-то времени в прошлом и результат которого был виден в прошлом. | Since 5 o’clock | 1. I had been working for 2 hours when my brother came. The ground was wet. It had been raining before. 2. I had been talking on the phone for half an hour when he entered the room. |
Put the verbs in the brackets into the past simple or the past continuous.
The boy (to hurt) himself while he (to skate).
When he (to come) in, I (to do) my exercises.
I (to go) to the theatre yesterday.
What you (to do) at 8 o’clock yesterday?
We (to play) in the yard the whole evening yesterday.
I (to play) the piano 2 days ago.
When your father (to come) home yesterday? – He (to come) at 5 o’clock.
Yesterday I (to work) at my English from 5 till 7.
What Nick (to do) yesterday?
Rick (to sleep) at eleven o’clock yesterday.
Put the verbs in the brackets into the past simple or the past perfect.
Tom (to return) from the cinema by five o’clock.
I (to finish) my homework at 7 o’clock.
Last night we (to go) to a football match.
My favourite TV programme (to begin) before I (to come) home.
Last summer we (to live) in the country and (to go) to the river every day.
Sharon (to clean) the windows by the time when (to start) raining.
He (not to buy)a car by Friday.
Put the verbs in the brackets into the Past Perfect Continuous.
They ___________ (to travel) all night and we were exhausted.
Anthony _________ (wait) for his airplane for 3 hours when its delay was announced.
I saw many huge puddles. ______ it_______ (rain) hard?
Rita _______ (train) for a year and she was very fit when her ex-boyfriend met her.
Rachel’s husband _________ (fix) the car since early morning.
Paul and Molly ___________ (talk) on the phone for an hour when the line broke.
How long ____________ you_________ (watch) TV before you decided to go to bed?
They __________(to look forward) to this holidays for years before the finally managed to do it.
Образование | Употребление | Ключевые слова | ||
простое время | 1. S + will + V1 2. Отриц. предлож. 3. Вопросит. предлож. Will+ S+V+ост. чл. предлож.? What, where, why, who, when + will+ S+V+ указ. времени? | 1. Употребляется для выражения повторяющегося обычного действия в будущем. 2. Обозначает действие в будущем. 3. Обозначает предсказание, прогнозы. 4. Обозначает обещания, просьбы, предложения. | Next week/month/year In an hour (in а day) | 1. I will read a one a week 2. I will win tomorrow. 3. I don’t think he will pass the exam. 4. I’ll promise, I won’t tell anybody. |
Future Continuous Будущее длительное время | 1. S+ will be + Ving 2. will+ S + be + Ving? S+ will + not + be + Ving. Глаг. искл: forget, hear, like, love, know, be, see, understand, remember. | 1. Действие, которое будет происходить через некоторое время в будущем, в какой-либо указанный момент. Указывается когда начнется или закончится событие: this time tomorrow/ next week, at 3 o’clock, tonight at 10 p.m., at noon, at midnight. 2. Используется для того, чтобы вежливо спросить человека о его планах на ближайшее будущее. 3. Используется для того, чтобы сообщить о запланированных планах в ближайшем будущем. | From 5 till 7 p.m. For the whole day | 1. He will be cooking when you come. 2. Will you be going to the kitchen later? Bring me a glass of soda. 3. They will be leaving for Chicago next week. 4. He will be writing an article all night long. 5. Tony will be working in the office tomorrow from 9 to 11 o’clock. |
Прошедшее совершенное | 1. S+ will have+ Vɜ/ed. 2. Will+S + have + Vɜ/ed? 3. S+ will have + not + Vɜ/ed. | 1. Действие, которое начнется в будущем и закончится до определенного момента в будущем. Момент передается с помощью ключевых слов. | 1. I want to quit my job in a month. I will have worked for 5 years for this company by then. 2. He will have bought a new car before his wife comes back from a trip to London. |
|
Perfect Continuous Прошедшее завершенное длительное время | 1. will +S + have been + Ving. 2.Will + S + have been + Ving? 3. S+ will+ not +have been + Ving. | 1. Действие, которое начнется ранее другого будущего действия и будет продолжаться в этот момент. | 1. We will have been living together for 12 years next year. |
Put the verbs in the brackets into the future simple or the future continuous.
I (to send) you’re a postcard from Spain.
We (to wash) those dirty dishes when we come home from work.
The New Year (to start) at midnight.
Your dress (to be) ready in half an hour.
Miss Richards (to attend) a lecture from 2 till 5 p.m. today.
The Jones is coming in an hour. Don’t worry, I (to finish) cooking by then.
Tomorrow they (to go) the park to have a picnic.
Put the verbs in the brackets into the future perfect or the future perfect continuous.
By next week the group (to shoot) _________ their clip for twenty days.
By Tuesday Jill (to finish) ________ these novels by O’Henry.
Steven (not/to learn)________ his lesson by tomorrow.
By Easter Sandy and Malory __________ (work) together for 7 years.
The commission (to come)_________ to a definite decision in a month.
In some minutes, Fred _______ (wait) for 2 hours already.
By the time Mike arrives, Megan _______ (read) the funny book for 4 hours.
By July the Stevensons __________ (build) their cottage for a year.
I (to cook)__________ dinner by then.
Translate into English.
В конце месяца буде 5 лет, как я учу китайский.
Майкл закончит этот отчет до завтра.
Зоя переведет этот доклад к понедельнику.
Когда наша дочь пойдет в школу, мы уже будем жить в этом городе 10 лет.
Строители построят школу к началу сентября.
Муниципальное казенное образовательное учреждение
Островская средняя общеобразовательная школа
Номинация:
«Методическое пособие для учителя по использованию
образовательных технологий в обучении»
Тема: «Использование тематических кейсов для
реализации коммуникативного подхода в обучении
английскому языку»
учитель английского языка
Данная разработка представлена для педагогов
общеобразовательных учреждений
п. Островское 2015г.
. Пояснительная записка.
Современное состояние теории обучения иностранным языкам и накопленные знания позволяют сделать вывод, что наиболее эффективным способом овладения иностранным языком является коммуникативный подход в обучении. Основная цель данного метода – научить учащихся взаимодействовать с другими людьми на изучаемом языке, что подразумевает направленность всех видов деятельности – говорение, аудирование, чтение и письмо. Владение языком, как средством общения, предполагает создание таких условий, при которых усвоение языкового материала осуществлялось бы естественным путем, в процессе общения, вот почему необходимо планировать на уроке как можно больше ситуаций обучения и поощрять учащихся принять в них участие. Основное место при коммуникативном обучении иностранному языку занимают игровые ситуации, работа с партнером, задания на поиск ошибок, которые не только позволяют наращивать лексический запас, но учат мыслить аналитически. Многие учащиеся, обладая хорошими навыками разговорной речи, демонстрируют недостаток знаний фактического материала, что затрудняет коммуникацию. В связи с этим возникла необходимость составления тематических кейсов (англ. case – чемодан), содержащих информацию, необходимую для осуществления коммуникативных задач. Можно создать печатный кейс, включающий только печатные материалы, и электронный кейс, который может включать помимо печатных материалов еще и мультимедийные проекты.
Теоретическая часть.
Работа с тематическими кейсами позволяет учителю:
1. Расширить возможности урока, повысить его эффективность и коммуникативную направленность путём:
использования современных технологий (работа в парах и группах,
создание учебных дискуссий и дебатов, модулированной ситуации,
нетрадиционных форм урока);
расширения содержания обучения (использование учащимися тщательно отобранной и логически выстроенной информации, являющейся базой для решения учеником поставленной перед ним коммуникативной задачи);
усовершенствования организации учебного процесса (эффективное использование коллективных форм работы, большое количество заданий творческого характера, увеличение объема самостоятельной работы);
использования научно-исследовательской деятельности учащихся;
совершенствования навыков ораторского искусства на английском языке;
совершенствования умений письменной речи (писать различные типы
писем: личные и деловые, заполнять анкеты, работать с e-mail, писать различные типы сочинений с аргументацией высказывания, писать научно-исследовательские работы).
2. Совершенствовать воспитательный процесс путём:
формирования идей, взглядов и убеждений по обсуждаемым темам на актуальном для молодого человека материале;
формирования самооценки и оценки суждений и действий окружающих, а также событий и фактов, приобретения опыта адекватного поведения в обществе;
развития критического мышления, уважения к оппонентам, умения слушать и слышать других, умения самостоятельно и коллективно принимать решения.
Работа с кейсами также позволяет учителю:
формировать, расширять и углублять у обучаемых содержательные знания (о чем можно говорить на изучаемом языке), что позволяет им более эффективно участвовать в иноязычном общении и повысить их осведомленность в различных областях деятельности;
совершенствовать все уровни компетенции (лингвистической, социо-культурной, стратегической и дискурсивной);
повышать мотивацию и вызывать у учащихся желание говорить на иностранном языке;
организовать учебное сотрудничество;
рационально использовать время урока.
Структурное построение каждого кейса
Часть 1. Систематизация языкового материала по данной теме. Отбор ресурсов по предложенной теме.
Часть 2. Совершенствование разговорных навыков:
Беседа по тематическим вопросам в режиме “Учитель–Ученик” или “Ученик–Ученик”. Тренировочные упражнения для введения в данную тему.
Обсуждение высказываний, пословиц и поговорок по данной теме.
Монологическое высказывание по ситуации в течение 1 минуты – (организация “круглого стола”).
Монологическое высказывание по проблеме(2-3 минуты)
Дискуссии и диспуты по ситуации.
Драматизация ситуаций, ролевая игра и модулированная ситуация
Часть 3 Совершенствование навыков письменных заданий
Необходимый лексический материал для выполнения заданий.
Варианты заданий для написания письменного произведения
Часть 4. Нетрадиционные формы работы с использованием современных технологий
Практическая часть.
Рассмотрим поэтапное создание тематического кейса по теме “ The role of learning English in my life ” по УМК “Enjoy English” М.З. Биболетовой, Е.Е. Бабушис, 11 класс, Unit 1 “ What do young people face in society today ?"
Часть 1. Недостаточный словарный запас вызывает чувство неуверенности у учащихся и нежелание говорить на иностранном языке. Поэтому одной из основных задач на уроке является расширение словарного запаса учащихся. Немаловажную роль играет процесс систематизации необходимого языкового материала. Предлагаю познакомиться с кластером, как одной из форм систематизации языкового материала. Кластер – графический прием систематизации материала.В зависимости от цели можно организовать индивидуальную самостоятельную работу учащихся или коллективную деятельность в виде общего совместного обсуждения. Этот приём хорошо использовать при обобщении материала, т.к. он позволяет учащимся расширить лексический словарь, получить дополнительные знания по той или иной теме, лучше развивать коммуникативные умения.
Технология составления:
Ключевое слово;
Запись слов вокруг основного слова. Они обводятся и соединяются с основным словом;
Каждое новое слово образует собой новое ядро, которое вызывает дальнейшие ассоциации. Таким образом, создаются ассоциативные цепочки;
Взаимосвязанные понятия соединяются линиями.
В средних и старших классах кластер незаменим при работе с лексикой. Можно использовать при введении нового материала, активизации употребления лексики в речи. Дети составляют кластеры по различным темам, используют их в презентациях. Кластеры по страноведению позволяют систематизировать лексику по теме, служат опорой для составления монологического высказывания по теме.
Универсальность кластера заключается в том, что с ним можно работать на доске, в презентации, в тетради; индивидуально, в парах, в группах.
Возможности использования кластера:
При систематизации, повторении материала;
При работе с текстом;
При повторении в начале урока;
При введении в тему;
При сборе необходимого языкового материала;
При контроле.
Travelling
Sights
School subject
Learning English
Key, compulsory, optional, interesting, to pass the exam, an entrance exam, learn, by heart, study, the second language, different methods of learning
Museum, art gallery, theatre, square, park, tower, monument
Future job
Business
Countries
Skills
an accountant, a doctor, a dentist, a lawyer, a manager, a teacher, an engineer, a worker
English-speaking countries, the USA, Canada, Germany, New Zealand, Australia, France
communication skills, basic IT skills, team-working skills, skills in problem solving, skills in planning, an ability to learn
Meeting with foreign partners
have good opportunities, feel respect, work in friendly atmosphere, get experience, facilities, discuss
Существует достаточно много видов графических организаторов. Это и «Диаграмма Венна», и «Карты понятий» - Concept Maps , и «Рыбий скелет- Fishbone », и т.д.
Проектирование систематизации языкового материала с помощью графических организаторов:
Экономит от 50 до 70 % времени, потраченного на записывание.
Приносит втрое больше удовольствия, чем простое записывание лексических единиц с переводом
Помогает концентрироваться на существенных вопросах, а не вопросах второстепенных.
Разноцветно и многомерно представленная информация запоминается учеником лучше.
Стимулирует способность творить.
Шаблон для создания Fishbone можно найти на сайте
Использование приема «рыбья кость» возможно как для работы с небольшими по объему текстами, так и с текстами, в которых содержится значительное количество информации. При этом возможно дробление текста на смысловые части, которые дополняют друг друга. Можно предложить такой вариант работы, при котором на верхних косточках будут выписываться те или иные причины рассматриваемой проблемы, а на нижних – возможные источники, из которых можно дополнительно почерпнуть важные факты, раскрывающие ее суть.
Часть 2.
В практике обучения английскому языку я часто сталкиваюсь с таким явлением, когда учащийся не может сделать самостоятельное сообщение, состоящее из нескольких последовательных, связанных между собой фраз. Часто высказывания учащихся представляют собой либо односложные ответы на вопросы, либо чисто формальное перечисление каких-то фактов.
Создание и использование WARM - UP упражнений помогает привести мысли в порядок, сосредоточиться, начать говорить. "Warm-Ups" - это упражнения в начале урока, которые проводят для того, чтобы организовать учеников для продуктивной работы. "Warm-Ups" разминка пробуждает внимание к уроку. Она длится 5-7 минут, должна быть активной и нравится ученикам. Разминка должна опираться на изученный материал и быть по теме урока. Следует также помнить, что не все виды "warm-ups" нравятся детям. Выполняется не только фронтально учитель-ученик, но также в парах или в маленьких группах. Для повышения мотивации учащихся большую роль играют активные методы обучения. Младшие ученики любят поиграть, средняя ступень – это когда учащиеся уже анализируют, начинают логически мыслить, учащиеся старшей ступени умеют вести дискуссию, аргументировать свой ответ, работать в парах и группах.
Очень часто в качестве warm - ups предлагают вопросно-ответные упражнения, применяемые в начале урока для введения учащихся в новую тему, упражнения true or false , choose the best answer .
В моем тематическом кейсе это задание выглядит так:
Warm-ups
Agree or disagree with the statements. If the statement is false, correct it, please. If it is true, repeat it.
1. English has taken the position of the world language.
2. Some words came to Russian from English.
3. People who speak English have worse job opportunities.
4. English is one of the most popular foreign languages in Russia.
В качестве warm - ups можно предложить задания, при решении которых надо выразить собственное мнение.
Техника «A half-minute talk»
На доске написаны высказывания. Учащимся дается задание: выбрать 1 или 2 высказывания и подумать над аргументацией (в течение полминуты), потом высказаться. Использование данной техники предоставляет возможность вовлечь всех учащихся в работу и обдумать свой ответ. Например: (пример взят из тематического кейса)
You live a new life for every new language you speak.
If you know only one language, you live only once.
Затем учащиеся могут перейти к более сложному заданию – короткие высказывания 1- minute , 2-3 minute talk on the problem . Здесь можно предложить учащимся в помощь некоторые фразы.
Например:
A 1- minute talk
Give 1-minute talk. Why is learning English important to you?
Useful phrases
In my view...
But I can"t agree ...
I know for sure ...
First of all ...
After all ...
I think ...
I doubt that ...
A 2-3 minute talk
Think and present your way to make learning English easier.
Useful phrases:
I don"t see much difference between ...
But I can"t agree with ..
That"s why ...
I think I need some time for ...
I" m more interested in ...
I"d like to ...
I have to say ...
Do you agree?
Let"s start with ...
That"s what I think.
What about ...?
Желательно, чтобы все учащиеся принимали участие в общение, надо суметь вовлечь в общение и слабоуспевающих учеников. Для этого необходимо шире использовать групповые формы работы, где успех каждого ученика материализуется в успехе всей группы и наоборот.
Диалогическая речь на иностранном языке сложнее, чем монологическая. В ней должны быть задействованы умения не только говорения, но и аудирования. В данной ситуации большое значение имеет использование в работе ролевой игры .
Ролевая игра в обучении имеет ряд существенных преимуществ :
способствует созданию благоприятного психологического климата на уроке;
усиливает мотивацию и активизирует деятельность учащихся;
дает возможность использовать имеющиеся знания, опыт, навыки общения в разных ситуациях.
Примерная схема ролевой игры
Ученик 1: Приветствие. Объяснение ситуации. Запрос информации
Ученик 2: Приветствие. Ответная реплика на запрос информации.
Ученик 1: Реакция. Вовлечение партнёра в разговор.
Ученик 1/ Ученик 2:Обмен информацией
Ученик 1/ Ученик 2: Завершение разговора
Debate: Why is it important to learn English?
Student A is a journalist, student B is Alex.
Remember to:
discuss all the options
be polite
take an active part in the conversation
explain the situation
come up with your ideas
give good reasons
come to an agreement
Asking for information
Sometimes you want to ask English people for information. In English it is not very polite to start a conversation with a direct question. For this reason we have a number of phras es
Can you tell me...?
Could you tell me...?
I"d like to know...
I don"t suppose you (would) know...?
I wonder if you could tell me...?
(Why do you learn English?)
Do you like English?
And what about other students? What do they think?
Agreeing / Disagreeing
That sounds like a good idea ... / I’m not sure about that…
I am not quite sure…
I am of the same opinion!.../I can’t stand the idea…
I quite agree with you.
Good for you, Alex. Thank you very much. You have given me a lot of useful and important information. Good bye.
Выражение одобрения / сожаления по поводу ответной реплики:
Oh, great! That’s a good /great idea.
OK. I think, it’s what I want.
What pity!
Oh, wait.
Useful language:
To tell the truth…
I have to say that…
I, personally think that…
I’m more interested in…
I agree with the idea that…
The main reason for studying English is that …
Knowing English will help me to…
Nowadays English has become the world"s most important language in politics, science, trade and cultural relations. Half of the world"s scientific literature is in English. It is the language of computer technology. To know English today is absolutely necessary for every educated man, for every good specialist.
As for my friends, they think that English helps to communicate with other people. People can travel abroad without any problems, people can have friends everywhere and send them letters, make phone calls and make people closer to each other in the world. It’s the main reason why English is very popular.
Moreover, young people like English because it’s the language of rock, jazz and pop music. For example: Elton John, Madonna, Britney Spears and Paul McCartney. A good knowledge of English let us understand the words of all our favourite English songs. And, of course, we will be able to watch British and American films in the original. It’s cool.
Good bye.
Завершение разговора
Many thanks. – Not at all. Thank you. – That’s OK.
Thank you very much indeed. – That’s quite all right.
Thank you very much. -You are welcome. / - It’s a pleasure.
Thank you for the information. Not at all.
Модулированная ситуация – это диалог с обменом оценочной информацией. Пример модулированной ситуации “ To learn or not to learn English ”представлен в Приложении «Тематический кейс».
Часть 3.
Все виды речевой деятельности: аудирование, говорение, чтение, письмо неразрывно связаны между собой, и их необходимо изучать в совокупности на каждом уроке английского языка. Но именно письмо является тем основным звеном, который является помощником при обучении остальных видов речевой деятельности. Существуют разные виды письменных заданий: это и заполнение бланков, анкет, открытки, записки, объявления, письма, отзывы, сочинения, эссе и т.д.
Write an essay “The best way to learn English”
What is your opinion?
Write 200 – 250 words.
Use the following plan:
State your opinion
Write 1-2 arguments for your opinion
Write 1 possible argument against it
Sum everything up and repeat your opinion in different wording
Заключительным этапом создания тематического кейса служит подборка дополнительных Интернет-ресурсов для заданий по говорению, коммуникативных заданий по письму, дополнительный материал по чтению, дополнительный наглядный материал, высказывания, пословицы, поговорки. Все это помогает учителю в проведении нестандартных типов уроков с использованием современных технологий.
Апробация.
Человек так устроен – если ему что-то нравится, то и дается легко. Тематический кейс “ The role of learning English in my life ” помог учащимся преодолеть страхи, построить свои высказывания на том уровне, который им посилен. Ушла скучная работа с записыванием слов и необходимостью их зазубривать, на смену этому виду деятельности пришел другой, более наглядный, более интересный, более структурированный.. Из урока в урок учащиеся создавали свои кластеры, расширяя их за счет усвоенных слов, выделяли разным цветом подтемы, дополняли рисунками. В итоге, кластер стал незаменимым, а главное, действенным помощником при составлении устного высказывания. Вместе с учащимися 10 класса мы стали создавать тематические кейсы по каждому из юнитов учебника. Создание проблемных ситуаций, поиск дополнительной информации в Интернете – это все повышает мотивацию учащихся и ведет к качественному усвоению материала.
Пример Кластера, составленного учениками 10 класса для работы над мини-проектом “ Doing sports ” Unit 1, Section 3 УМК Биболетовой М.З.
стимулировать критическое мышление;
визуализировать взаимосвязи между причинами и следствиями;
ранжировать факторы;
организовать работу участников мозгового штурма.
Полностью тематический кейс “ The role of learning English in my life ”, на примере которого представлена данная разработка, дан в Приложении.
Использованная литература
Киреева Т.В. Материалы мастер-класса «Создание и использование тематических кейсов» Сайт Методисты.ру, Творческая группа Преподавание английского языка, 2014 г.
Козлова В.А. Материалы тематического кейса “ The role of learning English in my life ” Итоговая работа по результатам участия в мастер-классе «Создание и использование тематических кейсов» на сайте Методисты.ру
Шаблон для кластера, сайт Classtools
УМК Биболетовой М.З. Enjoy English для 11 класса, Титул 2013
Биболетова М.З. Рабочая тетрадь №1 к учебнику Enjoy English для 11 класса, Титул 2013
Биболетова М.З. Книга для учителя к учебнику Enjoy English , Титул 2009