Главная » 2 Распространение » Раздел 2 задание по чтению английский язык. Разбираем ЕГЭ по английскому языку: раздел «Чтение

Раздел 2 задание по чтению английский язык. Разбираем ЕГЭ по английскому языку: раздел «Чтение

Вербицкая М. В. Forward. Английский язык для 9 класса. ГИА (ОГЭ)

ГИА (ОГЭ). Раздел 1. Задания по аудированию

Задание 1
1. Вы два раза услышите четыре коротких диалога, обозначенных буквами А, В, С, D. Установите соответствие между диалогами и местами, где они происходят: к каждому диалогу подберите соответствующее место действия, обозначенное цифрами. Используйте каждое место действия из списка 1-5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия. Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.
С — 1. In a restaurant – в ресторане
A — 2. In a shop – в магазине
D — 3. At the hospital – в больнице
В — 4. At an airport – в аэропорту
Extra — 5. At a railway station – на вокзале

Задание 2
2. Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Установите соответствие между высказываниями и утверждениями из следующего списка: к каждому высказыванию подберите соответствующее утверждение, обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение из списка 1-6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение. Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

Extra — 1. The speaker believes people are generally satisfied with the weather. — Говорящий считает, что люди в целом удовлетворены погодой.
В — 2. The speaker says this season can bring unpleasant weather. — Говорящий говорит, что это время года может принести неприятную погоду.
Е — 3. The speaker thinks people shouldn’t depend on the weather. — Говорящий считает, что люди не должны зависеть от погодных условий.
С — 4. The speaker admires nature’s beauty in any weather. — Говорящий восхищается красотой природы в любую погоду.
D — 5. The speaker thinks people often discuss the weather. — Говорящий считает, что люди часто обсуждают погоду.
А — 6. The speaker says the weather is various and changeable. — Говорящий говорит, что погода разнообразна и изменчива.

Задания 3-8
Вы услышите разговор двух подростков. В заданиях 3-8 в поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа. Вы услышите запись дважды.

3. What is TRUE about Ben? — Что можно сказать о Бене?
2) It’s his first boat trip. — Это его первая поездка на лодке.

4. How many people can travel on the boat? — Сколько человек может путешествовать на лодке?
3) About 100. — Около 100.

5. Where do Ben and Alice choose to sit? — Где Бен и Элис решили сидеть?
1) Upper deck. — Верхняя палуба.

6. What is the weather like? — Какая погода?
1) Nice. – Хорошая.

7. How long will the trip last? — Как долго будет длиться поездка?
2) Two hours. — два часа.

8. What are Ben and Alice’s plans for lunch? – Какие планы у Бена и Элис на обед?
1) They haven’t decided yet. — Они еще не решили.

ГИА (ОГЭ). Раздел 2. Задания по чтению

Задание 9
Прочитайте тексты и установите соответствие между текстами и их заголовками: к каждому тексту, обозначенному буквами А-G, подберите соответствующий заголовок, обозначенный цифрами 1-8. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок. Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A-1. Different kinds of memories — Различные виды памяти
C-2. Memory and language — Память и язык
E-3. More complex than an image — Более сложные, чем изображение
G-4. Devices instead of memory — Устройства вместо памяти
Extra-5. Memory and time — Память и время
F-6. Scientific background — Научное обоснование
B-7. Learning from the great – Учимся у великих
D-8. Building memories – Построение воспоминаний

A) Some people have good memories and can easily learn quite long poems by heart. But they forget them almost as quickly as they learn them. There are other people who can only remember things when they have said them many times, but when they know them they don’t forget them. So it’s hard to judge if you have a good or bad memory, it depends on your aim. In some cases, you need to learn and then forget, in others you need to know something for a lifetime.

У некоторых людей хорошая память и они могут легко учить довольно длинные стихи наизусть. Но они забывают их почти так же быстро, как они учат их. Есть и другие люди, которые могут запоминать вещи только тогда, когда они проговорят их много раз, но, когда они знают их, они их не забывают. Так что трудно судить, хорошая или плохая у вас память, это зависит от вашей цели. В некоторых случаях, вам нужно узнать, а потом забыть, а в других вы должны знать, что-то на всю жизнь.

В) Charles Dickens, the famous English author, said that he could walk down any long street in London and then tell you the name of every shop he had passed. Many famous people had wonderful memories. Some of them could recite their poems or books by heart, some of them were good at remembering the smallest details of the place they saw only once. We can learn from them reading about their lives and learning their secrets.

Чарльз Диккенс, известный английский писатель, говорил, что он мог ходить по любой длинной улице в Лондоне, а затем рассказать вам название каждого магазина, который он прошел. Многие известные люди имели прекрасную память. Некоторые из них могли читать свои стихи или книги наизусть, некоторые из них хорошо запоминали мельчайшие детали места, которое они видели только один раз. Мы можем учиться у них, читая об их жизни и узнавая их секреты.

С) A good memory is a great help in learning a language. Everybody learns their own language by remembering what they hear when they are small children, and some children who live abroad with their parents seem to learn two languages almost as easily as one. At school, however, it is not so easy to learn a second language, because students have so little time for it and they are busy with other subjects as well. So repetition is very important when you learn a language.

Хорошая память является большим подспорьем в изучении языка. Каждый учит свой собственный язык, запоминая, что они слышат, когда они маленькие дети, а некоторые дети, которые живут за границей со своими родителями, кажется, учат два языка почти так же легко, как один. В школе, однако, не так легко выучить второй язык, потому что ученики имеют так мало времени для него, и они также заняты другими предметами. Так что повторение очень важно, когда вы учите язык.

D) The best way for most of us to remember things is to join them in our mind with something which we know already or which we easily remember because we have a picture of it in our mind. That is why it is better to learn words in sentences, not by themselves; or to see, or do, or feel what a word means when we first use it. Such connections are easier built in our minds, and they make something like chains which are stronger than single words.

Лучший способ запоминать вещи для большинства из нас, соединить их в нашем сознании с чем-то, что мы уже знаем или что легко запомнить, потому что мы имеем изображение этого в нашем сознании. Именно поэтому лучше учить слова в предложениях, а не сами по себе; или увидеть, или сделать, или почувствовать, что означает слово, когда мы впервые его используем. Такие соединения легче строятся в наших умах, и они создают что-то вроде цепей, которые сильнее, чем отдельные слова.

E) The human mind is rather like a camera, but it takes photographs not only of what we see but also of what we feel, hear, smell and taste. When we take a real photograph with a camera, there is much to do before the photograph is finished and ready to be shown to our friends. In the same way, there is much work to be done before we can make a picture remain forever in the mind. Memory is the diary that we all carry about with us, but you have to work on it and train it.

Человеческий разум скорее походит на камеру, но она фотографирует не только то, что мы видим, но и то, что мы чувствуем, слышим, запах и вкус. Когда мы делаем реальную фотографию камерой, нужно многое сделать до того, как фотография будет закончена и готова, чтобы показать нашим друзьям. Таким же образом, много работы предстоит сделать, прежде чем мы сможем заставить картинку навсегда остаться в сознании. Память является дневником, который мы все носим с собой, но вы должны работать над ним и тренировать его.

F) In psychology, memory is the process in which information is encoded, stored, and retrieved. Encoding allows information to reach our senses. In this first stage, we must change the information so that we may put the memory into the encoding process. Storage is the second memory stage or process. Finally, the third process is the retrieval of information that we have stored. We must locate it and return it to our consciousness.

В психологии, память это процесс, в котором информация закодирована, хранятся и извлекается. Кодирование информации позволяет достичь наших чувств. На этом первом этапе мы должны изменить информацию, чтобы мы могли поставить память в процесс кодирования. Хранение является вторым этапом памяти или процессом. Наконец, третий процесс — извлечение информации, которую мы храним. Мы должны найти ее и вернуть ее нашему сознанию.

G) Lots of people now think that having a good memory is not so important nowadays as there are numerous gadgets that can substitute it. If you don’t want to forget about a thing, you can use an electronic organizer or an application on your cell phone. Memory sticks keep necessary files for you. However these gadgets can let you down, so it’s worth developing your memory after all. Anyway, it’s memory that makes a human a human.

Многие люди теперь думают, что иметь хорошую память не столь важно в наше время, поскольку существует множество гаджетов, которые могут заменить ее. Если вы не хотите забыть о вещи, вы можете использовать электронный органайзер или приложение на своем мобильном телефоне. Карты памяти сохранят необходимые файлы для вас. Однако эти устройства могут вести вас вниз (т.е. к деградации личности), так что стоит развивать свою память в конце концов. Во всяком случае, именно память делает человека человеком.

Задания 10-17
Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых утверждений 10-17 соответствуют содержанию текста (1 — True), какие не соответствуют (2 — False) и о чём в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 — Not stated). В поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа.

Glamping
When you mention camping at a party or among your relatives and friends, people around don’t seem to be feeling enthusiastic about it.
If you mention glamping, everybody’s eyebrows rise. Few of us know very much about this modern trend, but it’s becoming fashionable little by little.
Glamping is upscale camping in which a tent large enough to walk through replaces the pup tent, bedding takes the place of the sleeping bag, a nice rug covers the plastic floor. In short, it’s more comfortable, civilized camping. People have turned their attention to it because it’s more comfortable yet it has all the advantages of being closer to nature. If you go camping, forget the shower and comfy slippers in the morning. When you go glamping, you can enjoy all those things.
Comfort is really important if you plan to spend a week or more out there, in the wild. As you probably have already understood, glamping is a word made out of ‘camping’ and ‘glamorous’.
(отрывок из текста)

Глэмпинг (от слов glamour и camping) — туризм класса люкс: с носильщиками, дизайнерскими рюкзаками

При упоминании кемпинга на вечеринке или среди ваших родственников и друзей, вокруг вас, кажется, люди не будут чувствовать себя в восторге от этого.
При упоминании глэмпинга, брови у всех поднимаются. Мало кто из нас знает очень много об этой современной тенденции, но это становится модно понемногу.
Глэмпинг — это высококлассный кемпинг, в котором палатка достаточно большая, чтобы гулять в ней, заменяем маленькую палатку, постельное белье занимает место спального мешка, хороший ковер покрывает пластиковый пол. Короче говоря, это более удобный, цивилизованный кемпинг. Люди обратили свое внимание на это, потому что это более удобно, но все же это имеет все преимущества быть ближе к природе. Если вы отправляетесь в поход, забудьте о душе и удобных тапочках по утрам. Когда вы идете в глэмпинг, вы можете пользоваться всеми этими вещами.
Комфорт очень важен, если вы планируете провести неделю или больше там, в дикой природе. Как вы наверное уже поняли, глэмпинг это слово, составленное из слов «кемпинг» и «гламурный».
Итак, что может быть необходимо, если вы хотите превратить свой лагерь в глэмп? Прежде всего, вам будет нужна достаточно большая палатка, чтобы ходить вертикально весь путь до конца. Не забудьте пару маленьких стульев для палатки — один на внутренней стороне, а другой снаружи недалеко от главной двери. Вы также можете захотеть коммерческие резиновые кухонные коврики для экстерьера у входа в палатку. Они также удобны для пола кухни или у стола для пикника. Если они у вас есть, то это устраняет или, по крайней мере, значительно уменьшает проблемы, связанные с грязью в местах с высокой посещаемостью или в случае дождя.
Иметь душ это мечта любого туриста. В глэмпинге душевая кабина не будет иметь пол (небольшой пластиковый коврик, чтобы покрыть землю, чтобы избежать проблем, грязи и травы) и будет изготовлен из легкого полиэтилена. Чтобы завершить душ вам будет нужна вода. Опытные путешественники говорят, резервуар с ручным насосом работает просто отлично. Для того чтобы нагреть бак вам понадобится пропановый нагревательный стенд. Эта душевая система не роскошная во всех отношениях, но, в конце концов, она позволяет принимать душ и мыть и ополаскивать волосы. С некоторой экономией, вам потребуется от 5 до 10 литров воды на человека.
Затем возникает проблема постельного белья. Глэмпинг означает, что вы попадаете в постель и выбираетесь из нее, не ползая на руках и коленях, так что поставьте кровать на подставку. Возьмите свои простыни, одеяла и подушки. Если вы действительно хотите, чтобы ваш лагерь был гламурным, купите «кровать в сумке»- они идут со стеганным ватным одеялом и наволочками. Вы могли бы также пойти на такие варианты, как надувной матрас или пенный матрас.
Остальное будет полностью вашим выбором. Вы можете захотеть дополнительные внутренние или наружные ковровые покрытия или охладители, чтобы держать большое количество блоков льда (хорошо в жаркий летний день!) или фонари с дистанционным управлением, лагерная кухня, скатерти для стола для пикника. Одно можно сказать точно — вам, безусловно, нужен небольшой прицеп, чтобы тащить все это! Наслаждайтесь глэмпингом!

10. Not many people know about glamping. — Не многие люди знают о глэмпинге.
1) True

11. Glamping means camping in style and comfort. — Глэмпинг означает кемпинг в стиле и комфорте.
1) True

12. For glamping you don’t have to have a large tent. — Для глэмпинга вы не должны иметь большую палатку.
2) False

13. When people go camping it often rains. — Когда люди идут в поход часто идут дожди.
3) Not stated

14. A glamping shower is still primitive. — Душ глэмпинга по-прежнему примитивный.
1) True

15. For glamping a sleeping bag is enough. — Для глэмпинга достаточно спального мешка.
2) False

16. There’s a strict list of things necessary for glamping. — Есть очень строгий список вещей, которые необходимы для глэмпинга.
2) False

17. Many people have already turned their camps into glamps. — Многие люди уже превратили свои кемпинги в глэмпинги.
3) Not stated

ГИА (ОГЭ). Раздел 3. Задания по грамматике и лексике

Задания 18-26
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18-26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26.

Rubber
Today, we all know what rubber is. Rubber boots, car tyres, balloons and other toys for 18) children, pencil erasers (also called rubbers) — to name just a few things made of rubber.
When we press a piece of rubber, we change its shape. As soon as we stop 19) pressing, the rubber springs back to its original shape; we therefore say that rubber is elastic. It’s the most important quality of rubber.
For a very long time Europeans 20) hadn’t known about rubber. In 1492, Columbus sailed from Spain and discovered America. One of the many strange things which he and his men saw in America was a game played with rubber balls. They noticed that the rubber balls bounced much 21) better than the balls that they had used in their own country. When they sailed home, they told their friends about the balls made from the gum of a tree.
Hundreds of years had passed before rubber was used in Europe and other parts of the world. Small pieces of rubber 22) were brought to Europe. People who liked to collect strange things kept 23) them. However, no one thought that rubber 24) could be useful.
Then an artist 25) found out that rubber would rub out pencil marks. That is how it came to be called ‘rubber’. Rubber trees grow only in countries where it is very hot and very damp. 26) These countries are near the equator; so it was in the countries near the equator that people went out to hunt for the rubber trees. The men who were hunting for rubber trees found them growing wild in South America, in Central America, and in West Africa.

Резина
Сегодня мы все знаем, что такое резина. Резиновые сапоги, автомобильные шины, воздушные шары и другие игрушки для детей, карандашные ластики (также называемые резинки) – и это только несколько вещей из резины.
Когда мы сжимаем кусок резины, мы меняем его форму. Как только мы перестаем сжимать, резина возвращается обратно к своей первоначальной форме; поэтому мы говорим, что резина является эластичной. Это самое важное качество резины.
В течение очень долгого времени европейцы не знал о резине. В 1492 году Колумб отплыл из Испании и открыл Америку. Одна из многих странных вещей, которые он и его люди увидели в Америке, была игра с резиновыми мячами. Они заметили, что резиновые мячи отскакивали намного лучше, чем мячи, которые они использовали в своей собственной стране. Когда они приплыли домой, они рассказывали своим друзьям о мячах, сделанных из камеди (застывший сок) дерева.
Прошли сотни лет, прежде чем резина стала использоваться в Европе и других частях мира. Небольшие куски резины были доставлены в Европу. Люди, которые любили собирать странные вещи хранили их. Тем не менее, никто не думал, что резина может быть полезной.
Затем художник обнаружил, что резина могла стирать карандаш. То есть, так это стало называться «резинка». Каучуковые деревья растут только в тех странах, где очень жарко и очень сыро. Эти страны находятся вблизи экватора; так что это в странах вблизи экватора люди вышли на охоту за каучуковыми деревьями. Люди, которые охотились за каучуковыми деревьями, нашли их дикорастущими в Южной Америке, в Центральной Америке, и в Западной Африке.

Задания 27-32
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 27-32, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 27-32.

The Great Fire of London
The London of the middle of the 17th century was a city of narrow streets. There was little light and air. Rubbish lay piled up in dark comers. It is no wonder that 27) illnesses were common.
The greatest epidemic broke out in 1665. It was a sad time for London. The streets were empty, shops were closed and there were few boats on the Thames.
The 28) following year the Great Fire took place. The summer had been dry, and the fire spread quickly. This was a 29) really terrible fire.
The fire burned for five days and destroyed the greater part of the city. But it did the city good, as it cleared away the old wooden houses and 30) dirty, narrow streets.
Sir Christopher Wren, the famous architect of that day, took part in rebuilding the city. The greater part of it had been of wood, but after the fire wider streets and brick houses were built. The old church of St. Paul was among the 31) buildings destroyed by the fire. Sir Christopher Wren lies buried under the roof of his own great work. These words in Latin are written on his grave, ’32) Reader, if you want to see his monument, look around.’

Великий пожар в Лондоне
Лондон середины 17-го века был городом узких улиц. Было немного света и воздуха. Мусор лежал сложенный в темных углах. Не удивительно, что болезни были обычным явлением.
Самая большая эпидемия вспыхнула в 1665 году. Это было печальное время для Лондона. Улицы были пусты, магазины были закрыты, и было несколько лодок на Темзе.
В следующем году произошел Великий пожар. Лето было сухим, и огонь быстро распространился. Это был действительно страшный пожар.
Огонь горел в течение пяти дней и уничтожил большую часть города. Но он сделал город лучше, так как он убрал старые деревянные дома и грязные, узкие улицы.
Сэр Кристофер Рен, известный архитектор того времени, принял участие в восстановлении города. Большая часть его была из дерева, но после пожара были построены широкие улицы и кирпичные дома. Старая церковь Святого Павла был среди зданий, разрушенных пожаром. Сэр Кристофер Рен погребен под крышей своего великого творения. Эти слова на латыни написаны на его могиле, «Читатель, если вы хотите увидеть его памятник, оглянитесь».

ГИА (ОГЭ). Раздел 4. Задание по письму

Для ответа на задание 33 используйте отдельный лист. При выполнении задания 33 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на отдельном чистом листе. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма письма. Письма недостаточного объёма, а также часть текста письма, превышающая требуемый объём, не оцениваются.

Задание 33
You have 30 minutes to do this task. — У вас есть 30 минут, чтобы выполнить это задание.
You have received a letter from your English-speaking pen friend, Sally. — Ты получил письмо от своего англоговорящего друга по переписке, Салли.

… At school we are doing projects about how young people spend free time in different countries, and of course I’ve chosen Russia to write about. I hope you can help me here. …
What do you and your friends do during your free time? What are the most popular hobbies of Russian teenagers, in your opinion? What kinds of entertainment do you prefer and why? …

… В школе мы делаем проекты о том, как молодые люди проводят свободное время в разных странах, и, конечно, я выбрала Россию, чтобы написать о ней. Я надеюсь, что ты можешь помочь мне здесь. …
Что ты и твои друзья делают в свободное время? Каковы наиболее популярные увлечения российских подростков, по твоему мнению? Какие развлечения ты предпочитаешь и почему? …

Write her a letter and answer her 3 questions. — Напиши ей письмо, и ответить на 3 ее вопроса.
Write 100-120 words. Remember the rules of letter writing. — Напиши 100-120 слов. Помни правила письма.

ГИА (ОГЭ). Раздел 5. Задания по говорению

Task 1. You are going to read the text aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud. — Задание 1. Вы собираетесь читать текст вслух. У вас есть 1,5 минуты, чтобы прочитать текст молча, а затем быть готовым читать его вслух. Помните, что у вас не будет более 2-х минут для чтения вслух.

The New Forest National Park is one of the main rural holiday destinations in the south of England. About eight million visitors come here every year to enjoy a breath of fresh air, often after spending hours in traffic jams. The name of the New Forest is misleading, because much of this region’s woodland was cleared long before the Normans came. Some wooded areas still remain, and visitors can enjoy watching wildlife there. The region has ten campsites, all of them closed between October and Easter. However, all the year round there are lots of activities to join in and visitor attractions to explore. The whole family will enjoy food events, shows, fairs and guided walks.

Национальный парк Нью-Форест является одним из главных сельских мест отдыха на юге Англии. Около восьми миллионов посетителей приезжают сюда каждый год, чтобы насладиться глотком свежего воздуха, часто после того, как потратили часы в пробках. Название Нью-Форест вводит в заблуждение, потому что большая часть лесных массивов этого региона была очищена задолго до того, как пришли норманны. Некоторые лесистые районы по-прежнему остаются, и посетители могут наслаждаться просмотром дикой природы там. Область имеет десять кемпингов, все они закрыты с октября до Пасхи. Тем не менее, круглый год есть много мероприятий, к которым можно присоединиться и туристических достопримечательностей, чтобы исследовать. Вся семья получит удовольствие от пищевых мероприятий, шоу, ярмарок и пеших экскурсий с гидом.

Task 2. You are going to take part in a telephone survey. You have to answer six questions. Give full answers to the questions. — Вы собираетесь принять участие в телефонном опросе. Вы должны ответить на шесть вопросов. Дайте полные ответы на вопросы.

Remember that you have 40 seconds to answer each question. — Помните, что у вас есть 40 секунд, чтобы ответить на каждый вопрос.

Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the Healthy Food Club. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people feel about healthy eating in our region. Please answer six questions. The survey is anonymous — you don’t have to give your name. So, let’s get started. — Здравствуйте! Это электронный помощник Клуба здорового питания. Просим Вас принять участие в нашем опросе. Нам нужно выяснить, как люди относятся к здоровому питанию в нашем регионе. Просьба ответить на шесть вопросов. Опрос является анонимным — вы не должны называть свое имя. Итак, давайте начнем.

Electronic assistant: How old are you? — Сколько вам лет?
Student: I am fifteen years old. — Мне пятнадцать лет.
Electronic assistant: What kind of lunch do you have at school? — Какой обед у вас в школе?
Student: I usually have a chop with potatoes, pizza and tea. — У меня обычно отбивная с картофелем, пицца и чай.
Electronic assistant: How many times a week do you eat fast food? — Сколько раз в неделю вы едите фаст-фуд?
Student: I sometimes eat fast food with my friends at the weekends. — Я иногда ем фаст-фуд с друзьями по выходным.
Electronic assistant: What is your favourite food? — Какая ваша любимая еда?
Student: My favourite food is fried chicken, fruit salad and milk shake. — Моя любимая еда жареная курица, фруктовый салат и молочный коктейль.
Electronic assistant: Why do you think it is important to eat healthy food? — Почему вы думаете, что это важно есть здоровую пищу?
Student: You must eat healthy food to keep fit, be strong and healthy. — Вы должны есть здоровую пищу, чтобы поддерживать хорошую физическую форму, быть сильным и здоровым.
Electronic assistant: What would you advise a person who wants to eat healthy food? — Что бы вы посоветовали человеку, который хочет есть здоровую пищу?
Student: Eat more fruit and vegetables and drink more water. Avoid eating fast food. — Ешьте больше фруктов и овощей, и пейте больше воды. Избегайте употребления фаст-фуда.
Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for your cooperation. — Это конец опроса. Большое спасибо за сотрудничество.

Task 3. You are going to give a talk about reading. You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2 minutes. — Вы собираетесь дать говорить о чтении. Вам придется начать через 1,5 минуты и говорить не более чем 2 минуты.

Вербицкая М. В. Forward. Английский язык для 8…

  • Вербицкая М. В. Forward. Английский язык для 9…
  • 1. Our never sleeping part 5. Pre-sleep activities 2. Influence on academic results 6. Sleeping classes 3. Advantages of bedtime routine 7. A negative effect on health 4. Good sleeping conditions 8. The mechanism of dreaming A. Recent research shows that lots of teenagers are suffering from lack of sleep which is causing problems with their behaviour and learning. As a result schools have introduced a new lesson where students are given more of an idea of the importance of sleep. According to medical data, they should get at least nine hours" sleep a night. Young people should realise that sleep is very important if they want to do well at school and enjoy life. B. It’s common knowledge that people sleep best in a dark room that is slightly cool. It"s important to close your blinds or curtains and make sure they"re heavy enough to block out the light. You can add extra blankets or wear pyjamas if you"re cold. Note that an uncomfortable bed, heat and noise can ruin a good night"s sleep. A TV is also a distraction. C. If you don’t sleep enough or have a disturbed sleep you can get heart disease, high blood pressure and even diabetes. People who don"t sleep enough get colds and flu more often than those who do. Moreover, recent research proves that poor sleepers gain weight more easily than people who sleep well. Extra kilos are the reaction of the body to the stressful sleepless situation. D. Think twice before watching a movie late at night. Don’t spend sleeping time on endless computer games. The thing is that by getting up and going to bed at the same time every day, even on weekends, you teach your body to follow a healthy regime. You"ll quickly fall asleep, will have a good night’s sleep and will wake up at the expected time feeling fresh and active. E. Some easy steps can prepare your body for going to sleep. You probably have some regular bedtime habits, even if you don’t realise it. Brushing your teeth, taking a shower, reading a book and setting your alarm clock may all be part of your evening routine. Remember that you should perform these activities in the same manner and in the same order every night. Английский язык. 9 класс вариант 2 2018 г. - 6 / 11 F. Sleepless nights at exam time are very bad for students. If you prepare for your exam late at night, it will not improve your performance during the exam. On the contrary, it will affect your ability to concentrate, to react quickly and to analyse information. Recent research shows that the results of the tests written after sleepless nights are lower than usual grades. G. If you think that during sleep, the brain rests, you"re mistaken. It"s a common myth about sleep. Sleep is definitely needed – but it"s not your brain that needs to rest, it"s your body that needs to relax. Your brain is still working when you"re asleep, controlling physical functions like breathing and your heart beat. However, because the brain does not have to go through the constant stress of thinking, you get up refreshed and recharged.

    Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

    Английский язык. 9 класс вариант 2 2018 г. - 7 / 11

    April Fools" Day

    April Fools’ Day, or All Fools’ Day, is an odd holiday which encourages us to play tricks and fool our family and friends. There is some uncertainty about when and where this bizarre tradition began. Popular belief says that April Fools’ Day started in the 16th century in France but there are not enough facts to confirm it.

    Anyway, according to legends and a small number of facts, the story seems to be as follows. Before the 16th century, the New Year was celebrated in spring, around April 1st. In 1564 King Charles IX of France declared that the country would start using a new calendar, which changed New Year"s Day to January 1st. In those days, with no communication technologies, news travelled slowly and new ideas were often mistrusted. Many people still celebrated the New Year the old way. These people were called "fools" and became a target for jokers.

    Playing jokes on April 1st became a custom and was later transported across the Atlantic to the American colonies. Nowadays, April Fools’ Day has developed into an international festival of fun.

    Today in France, people who are fooled on April 1st are called Poisson d"Avril, which literally means the April Fish. Children stick paper fish to their friends’ backs. There are different fish souvenirs in the shops and chocolate fish of all shapes and sizes are sold in supermarkets. In England, if a trick is played on you, you are a noodle. Remember that in this country you should observe the time limit - tricks can be played only in the morning. People playing jokes after midday are April fools themselves.

    April Fools’ jokes should not harm anyone. The best jokes are when everyone laughs, especially the people the joke was played on.

    One of the great April Fools’ jokes happened on April 1st, 1957. BBC TV did a documentary on "spaghetti farmers" growing "spaghetti trees." The report showed a family from Switzerland carrying out their annual spaghetti harvest. It showed women carefully pulling long thin pieces of spaghetti from a tree and laying them in the sun to dry.

    The joke was an enormous success. A lot of people were fooled - the BBC began to receive hundreds of calls from puzzled viewers. “Did spaghetti really grow on trees?”, they wanted to know. Others were eager to learn how they could grow their own spaghetti tree. To this the BBC replied that they should "place a piece of spaghetti in a tin of tomato sauce and hope for the best."

    Another famous April joke was played by the Burger King Company in the USA in 1998. They ran an advertisement about launching a “twin brother” of their most famous sandwich Whopper. Along with the traditional Whopper they were going to sell a Left-Handed Whopper, which was specially designed for the company’s

    Английский язык. 9 класс вариант 2 2018 г. - 6 /11

    left-handed customers. According to the advertisement, they rotated all the ingredients 180 degrees. Amazingly, thousands of customers requested the new sandwich at their restaurants.

    There is reliable written evidence about the date of the first April Fools’ Day. 1) True 2) False 3) Not stated Ответ:
    It was King Charles IX of France who named the holiday All Fools’ Day. 1) True 2) False 3) Not stated Ответ:
    People in America started to celebrate April Fools’ Day later than Europeans. 1) True 2) False 3) Not stated Ответ:
    In France the April Fish is a person who has fooled someone. 1) True 2) False 3) Not stated Ответ:
    On April Fools’ Day, English people play jokes from morning till night. 1) True 2) False 3) Not stated Ответ:
    There were people who believed the BBC joke about spaghetti. 1) True 2) False 3) Not stated Ответ:

    Английский язык. 9 класс вариант 2 2018 г. - 9 / 11

    Подготовка к ОГЭ и ЕГЭ

    Среднее общее образование

    Линия УМК О. В. Афанасьевой, И. В. Михеевой, К. М. Барановой. "Rainbow English" (10-11) (баз.)

    Линия УМК М. В. Вербицкой. Английский язык "Forward" (10-11) (баз.)

    Английский язык

    Разбираем ЕГЭ по английскому языку: раздел «Чтение»

    Разбираем с учителем задания ЕГЭ по английскому языку, раздел «Чтение». Выбираем правильные ответы и объясняем решение.

    Джалолова Светлана Анатольевна , учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Победитель Всероссийской Олимпиады учителей английского языка «Профи-край» 2015 год. Почетная грамота Министерства образования РФ 2014 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2007г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г.. Стаж работы - 23 года.

    Недашковская Наталья Михайловна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель ПНПО 2007 г. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Эксперт ГИА ОГЭ по английскому языку. Проводила педагогическую экспертизу учебных изданий при РАО 2015-2016. Почетная грамота Министерства образования РФ 2013 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2007г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г. Стаж работы - 35 лет.

    Подвигина Марина Михайловна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Победитель ПНПО 2008 г. Победитель конкурсного отбора на соискание Гранта Москвы в сфере образования 2010г. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Проводила педагогическую экспертизу учебных изданий при РАО 2015-2016. Почетная грамота Министерства образования РФ 2015 г., Грамота победителя конкурса лучших учителей РФ 2008г., Диплом победителя конкурса на соискание Гранта Москвы 2010 г. Стаж работы - 23 года.
    Трофимова Елена Анатольевна , Учитель английского языка Высшей квалификационной категории. Старший эксперт ГИА ЕГЭ по английскому языку. Почетная грамота Министерства образования РФ 2013 г. Стаж работы - 15 лет.
    Читайте также:
    ЕГЭ по английскому языку: раздел «Аудирование»
    ЕГЭ по английскому языку: раздел «Грамматика»
    ЕГЭ по английскому языку: раздел «Письмо»
    ЕГЭ по английскому языку: устная часть

    Раздел 2 «Чтение» включает в себя 3 задания

    Задания данного раздела проверяют понимание основного содержания текста, понимание структурно-смысловых связей в тексте, полное и точное понимание информации в тексте. Рекомендуемое время выполнения данного раздела - 30 минут. Максимальный результат - 20 баллов.

    1. Задание под номером 10 , за которое дается максимальное количество баллов - 7, сформулировано следующим образом:

    Даются 8 заголовков и 7 текстов. Под установлением соответствий подразумевается подбор подходящих заголовков к каждому тексту. Это задание проверяет умение понимать основную идею (содержание) каждого текста, отделять главное от второстепенного, игнорировать избыточную информацию и незнакомые слова, не мешающие пониманию основного содержания.

    Для успешного выполнения задания предлагаем вам следующим алгоритм действия:

    1. Прочитайте заголовки (темы или краткие утверждения) и определите: что в них общего и чем они отличаются друг от друга: проблемой, отношением к проблеме и т.д.
    2. В процессе ознакомления с заголовками целесообразно подчеркнуть в них ключевые слова или сделать другие пометки.
    3. Глядя на заголовки, попытайтесь предугадать основное содержание текста, подобрать слова/словосочетания, которые необходимы для раскрытия данной темы/ проблемы/ ситуации.
    4. Просмотрите каждый текст, игнорируя незнакомые слова и выражения, с тем, чтобы понять его основную идею.
    5. По мере прочтения каждого текста отмечайте все возможные варианты ответа рядом с текстом, помечая заголовок в списке как использованный. (Не забывайте, что на бланках КИМ разрешается делать любые пометки.)
    6. При возникших затруднениях с определением соответствия текста заголовку (теме, краткому утверждению), прочтите текст еще раз и попытайтесь сформулировать его основную идею самостоятельно, затем выберите наиболее близкий вариант по содержанию из оставшихся и отметьте его.
    7. Если текст кажется совсем непонятным, отложите его. Подобрав заголовки к другим текстам и действуя методом исключения, у вас останется два заголовка и один текст - шансов даже просто угадать уже гораздо больше.
    8. Вернитесь к тем текстам, где изначально были выбраны несколько возможных соответствий.
    9. Продумайте и обоснуйте самому себе выбор того или иного соответствия с опорой на текст.
    10. Проверьте правильность других выбранных соответствий. Убедитесь, что вы не использовали одну и ту же букву дважды.
    11. Удостоверьтесь, что оставшийся заголовок не подходит ни к одному тексту.
    12. Запишите окончательный вариант ответа в таблицу после задания.
    Давайте проверим, насколько наша тактика работает на примере. Даны следующие заголовки для соотнесения с текстами:

    Читаем тексты и определяем основную мысль каждого из них. Выделяем ключевые слова и выражения в заголовках. Соотносим заголовки с текстами, находя синонимичные слова и фразы в тексте и заголовках:

    A. Moscow has always been a multicultural city. If we look back at its history, we will see that there were several foreign communities living in Moscow on a permanent basis. We all know about German people inhabiting the banks of the Yauza river, where little Peter, the future tsar of all Russia, ran around, made friends and got his first ideas of learning about ships and fleets. But what do we know about the British community of Moscow? Did it even exist?

    (Ответ 3 : - multicultural city - 3. A truly international place)

    B. The first ties between Russia and Britain were formed in the middle of the 16th century in the time of Ivan the Terrible. It was then that some wealthy British merchants founded the Muscovy Company which held a monopoly on trade between Britain and Russia until 1698. The building of its Moscow headquarters was granted to the company by the tsar in 1556 and can be still visited at 4, Varvarka Street, known to us now as The Old English Court.

    (Ответ 8 : - first ties - 8. The initial steps of commerce. Возможен также вариант 4 - 4.Textile business links. Оставляем оба до конца работы с текстом.)

    С. Beginning from the time of Peter the Great, several talented British military men moved to Russia. Many of them served as army generals and navy admirals, defending Russian borders in different wars and battles. Among the most famous ones were Field Marshall James Bruce, Field Marshall Barclay de Tolly and Admiral Thomas Mackenzie, all of them of Scottish origin.

    (Ответ 2 - defending Russian borders in different wars and battles - 2.Country’s brave defenders)

    D. In the 18th century, British industrialists made themselves known in Russia. One of the most outstanding figures was Robert McGill, who lived in Moscow and served as an intermediary between Lancashire mill engineers and the Russian cotton industry, and built over 150 mills (cotton factories) in Russia. Robert McGill had a house in Spiridonovka Street and together with his wife Jane was a prominent member of the British community in Moscow.

    (Ответ 6 - intermediary between Lancashire mill engineers and the Russian cotton industry - Textile business links, т.е. вариант уходит из текста В, поскольку в том тексте нет информации о текстиле, а в этом говорится о хлопке)

    E. If you talk to Moscow concert musicians who were active between the 1960s and the 1990s, they will tell you of the fantastic acoustics of the “Melodiya” recording studio at 8, Voznesensky Lane, which they lovingly called ‘kirche’, mistakenly thinking it was a German church. This building, designed in the English neo-gothic architectural style, was in fact built in 1885 by Robert McGill and is St. Andrew’s Anglican Church, which was used as a recording studio in Soviet times.

    (Ответ 7 - fantastic acoustics - 7. A nice-sounding building)

    F. Another spectacular example of British architecture in Moscow is the old building of TsUM next to the Bolshoy and Maly theatres. Built in the early 1900s, it was back then the biggest department store in Moscow. It was owned by Scottish merchants Andrew Muir and Archie Mirrielees. Mayakovsky mentions Muir&Mirrielees in several of his poems, while Chekhov named his dogs after its two owners.

    (Ответ 1 - department store - 1. A shop that inspired writers)

    G. In 1887, two other cotton industrialists from Lancashire, Clement and Harry Charnock, moved to work at a cotton factory in Orekhovo-Zuevo, near Moscow. They were both great football fans and decided to introduce this game to the workers of the factory. This resulted in the first professional football team in Russia which after the Revolution became the core of Moscow Dynamo team.

    (Ответ 5 - the first professional football team - 5. Birth of a popular sport)

    Лишний заголовок - 7. Governesses of rich children. Действительно, нет ни одного текста с информацией о гувернантках и богатых детях.

    Заносим варианты в таблицу:

    Предлагается текст (газетная или журнальная статья) с шестью пропусками, обозначенными буквами (A-F), и семь фрагментов предложений для заполнения пропусков, обозначенных цифрами (1-7). Один фрагмент предложения - лишний. Надо установить соответствие между частью текста и пропущенным фрагментом предложения. Это задание проверяет понимание структурно-смысловых связей текста.

    Для правильного выполнения задания следует:

    1. Просмотреть весь текст (без выделенных фрагментов), определить его тему и основное содержание, не обращая внимания на незнакомые слова и выражения.

    Surviving in a Desert
    A desert is defined as a place that gets less than 250 mm of rain each year. It differs sharply from the climate of a rain forest, A _________________. Arid desert lands cover about one third of the earth’s surface. Most deserts are covered with sand, B __________________. There are also usually a lot of rocky areas. This combination of sand and rock means that the soil is not very fertile. C ___________________ , some living things are able to do well in this setting. Many plants have changed and developed in ways D ________________. These changes have become apparent in a number of ways. Some plants are able to grow very quickly E ______________. They turn green and produce flowers within just a few days. Other desert plants simply stop growing in very dry weather. They appear to be dead, but when the rain returns, they come back to life and begin growing again. Desert animals have also developed many characteristics that help them to survive in arid environment. Camels can go for a very long time without drinking. Other animals, such as snakes and rats, find cool places to sleep during the day and come out only at night. The extremely long ears of desert rabbits help them F ________________. Changes like these have allowed some animals and plants to grow and develop successfully in a very challenging ecological system: the desert. There are countless books in the world, and whoever you are, whatever you’re feeling, there is definitely a book out there, just waiting for you to discover it.

    2. Обратить внимание на пропуски в тексте и попытаться предугадать пропущенную информацию. Например, в приведенном выше тексте, пропусках А и В вероятно изъяты придаточные определительные предложения, начинающиеся со слова which.

    1) which is often in the form of hills called sand dunes
    2) whenever it rains
    3) to find water as far as 25 metres away
    4) which can receive up to 10,000 mm of rain annually
    5) to better distribute their body heat and stay cool
    6) even though the desert environment is very dry and hot
    7) that help them to live in the desert

    Например, информация пункта 6 обычно занимает место в начале предложения и выделяется запятой, в тексте этому требованию соответствует пропуск С. Фрагменты пунктов 1 и 4 грамматически подходят к буквам А и В.

    4. Читать текст последовательно, обращая особое внимание не только на пунктуацию, но и на последнее слово или выражение перед каждым пропуском. Если это слово или выражение требует определенного согласования или управления (использование герундия, инфинитива, предлога, союза и т.д.), надо искать соответствующее начало в выделенном фрагменте. Например, глагол help, предшествующий пропуску F, используется с инфинитивом, с которого начинаются фрагменты 3 и 5.
    5. Если одна и та же грамматическая структура используется в начале нескольких выделенных фрагментов, необходимо учитывать смысловое содержание предложения с пропуском, а также предыдущих и последующих предложений. В случае с пропуском F речь идет о пустынных зайцах, следовательно, пункт 5 больше подходит, так как в нем присутствует информация о теле, что больше подходит к животным.
    6. По ходу чтения отмечать все возможные варианты соответствий, указывая нужные буквы рядом с цифрой пропуска или нужные цифры рядом с буквами, обозначающими выделенные фрагменты,
    7. Делать нужные исправления по ходу чтения, исключая уже использованные варианты.
    8. Если остаются пропуски с двумя вариантами соответствий, следует обратить внимание на грамматические и лексические нормы сочетаемости и содержание текста.
    9. Проверить правильность других выбранных соответствий.
    10. Прочитать полученный текст с точки зрения смысла, логики и грамматики.
    11. Записать окончательный вариант ответа в таблицу после задания.
    12. Определить, насколько лишний фрагмент не подходит ко всем пропускам.

    Проверим правильность нашей тактики на тексте. Внимательно читаем все предложение в тексте, где содержится первый пропуск. Определяем, что не хватает придаточного предложения, начинающегося со слова which. Из вариантов 1 и 4 выбираем 4 пропуск, так как предыдущая информация посвящена количеству дождя.

    It differs sharply from the climate of a rain forest, A _4 (which can receive up to 10,000 mm of rain annually).

    Пропуск В также сочетается с придаточным определительным предложением, но здесь речь идет о песке, т.е. подходит вариант 1

    Most deserts are covered with sand, B _1 (which is often in the form of hills called sand dunes).

    Как мы уже отмечали ранее, пропуску С соответствует пункт 6 по месту в предложении и наличию запятой. Проверяем по смыслу, подходит.

    This combination of sand and rock means that the soil is not very fertile. C _6 (even though the desert environment is very dry and hot, some living things are able to do well in this setting).

    В пропуске D также должно быть определительное придаточное предложение, отсутствие запятой дает нам возможность выбрать пункт 7, так как по правилу ограничительных и распространительных определительных предложений that используется только в ограничительных предложений, не выделяемых запятой.

    Many plants have changed and developed in ways D _7 (that help them to live in the desert).

    В предложении с пропуском Е отсутствует информация либо об образе действия, либо о цели, либо о причине, т.е. подходит пункт 2.

    Some plants are able to grow very quickly E _2 (whenever it rains).

    Для пропуска F , как говорилось выше, соответствует пункт 5 по смыслу и с точки зрения грамматических связей.

    The extremely long ears of desert rabbits help them F_5 (to better distribute their body heat and stay cool).

    Прочитываем восполненный текст, проверяем смысловые, логические и грамматические связи и заносим ответы в таблицу.

    Ответ:

    В третьем задании (А12-А18) части раздела чтения предлагаются семь тестовых заданий с четырьмя вариантами ответов (1-4), из которых только один является правильным. Как правило, это либо начало предложения, к которому предлагается четыре возможных варианта окончания, либо вопрос, к которому дается четыре варианта ответа. Это задание проверяет умение полностью понять содержание прочитанного, умение определять логические связи в предложении и между частями текста; умение делать выводы из прочитанного («читать между строк»), а также умение догадаться о значение слова (выражения) по контексту.

    1. Быстро прочитать весь текст, не углубляясь в подробности для понимания общего содержания и основных событий рассказа.
    2. При выполнении каждого задания внимательно перечитывайте только ту часть, где должен быть ответ. Выполняйте задание последовательно. Помните, что последовательность тестовых вопросов связана с последовательностью развития сюжета текста.
    3. Прочитайте первый вопрос, подчеркните ключевые слова и найдите тот фрагмент текста, где должен быть ответ. Этим фрагментом может быть одно слово, выражение, целое предложение или абзац.
    4. Выберите правильный ответ, обязательно найдя и подчеркнув то место в тексте, которое подтверждает ответ.
    5. Не пытайтесь найти точно такие же слова и выражения, которые содержатся в вопросе, в самом тексте. Вам нужно найти синонимичные способы выражения одной и той же мысли.
    6. Если не получается определить правильный ответ, действуйте методом исключения.
    7. Если не можете осознанно выбрать ни один из предложенных вариантов, не понимаете сути вопроса, выбирайте ответ интуитивно, не оставляйте задание без ответа.
    8. Таким же образом работайте со всеми остальными вопросами.

    Например, дан текст:

    Doctor Who
    Doctor Who is a British science-fiction TV series that follows the adventures of a time-traveling alien, called the Doctor, and his human companion, as they travel through time and space in a spaceship, called the TARDIS (Time and Relative Dimension in Space), and courageously save the world time and time again. Doctor Who first aired on BBC on 23 November, 1963 and was one of the first science-fiction stories to appear on screen: 3 years before Star Trek and 14 years before the Star Wars franchise. In 1989, due to falling popularity, the show was suspended. But 16 years later, in 2005, it was brought back to the screen with a whole new cast of actors and has been ongoing ever since. It is considered to be the longest running sci-fi show in the world, having celebrated its 50th anniversary in 2013. But how has Doctor Who managed to survive for this long? What sets it apart from other amazing shows that are now over? What makes Doctor Who really unique, is that it does not have to rely on any particular actor to continue. When the Doctor is close to death, he is able to start a biological process within himself, called regeneration, that changes every single cell in his body, while still leaving his mind intact. Essentially, he becomes a different person: new looks, new personality, new everything. But one thing that never changes is his genius, and his sense of humor. This means, that every four years or so, when the actors playing the Doctor decide to move on to different projects and leave the show, the producers can find a new actor to take on the iconic role. So far twelve actors have played the Doctor. Another reason the show has been running for so long is that there is no main storyline, it is very much episodic, each episode telling a story of a separate adventure. So as long as the writers of the show keep coming up with new planets for the Doctor and his companion to visit, and new alien villains for them to defeat, the show can continue forever. Doctor Who has an unbelievably huge fan base all over the world, so big in fact, that the 50th anniversary episode aired in 94 countries simultaneously, earning it a Guinness World Record. There is also a large amount of music, inspired by Doctor Who, and since the series"s renewal, a music genre called Trock (Time Lord Rock) has appeared. The most famous Trock band is Chameleon Circuit. They produce music exclusively about Doctor Who, and so far have released two albums. Soon after Doctor Who’s appearance in 1963, novels surrounding the series started to appear. The first ever novelization came out on 12 November, 1964, almost exactly a year after the first episode came out. Since then over 150 novelizations and 200 spin-off books have been published, including some written by Neil Gaiman. Doctor Who has been an important part of popular culture for over half a century now. The show is limitless, filled with possibility: you can go to Victorian London, or to Pompeii, or to the 51st century. It can be any genre: comedy, horror, fantasy, drama, sometimes all of them at the same time. It’s clever, and funny, and sad, and makes you think. The plots are well written, and sometimes you feel like you’re twisting your brain into a knot, trying to figure out the paradoxes. But most importantly it’s kind-hearted and beautiful. No doubt Doctor Who will remain a fan-favorite for many years to come.

    12. The first Star Wars movie came out in

    1) 1963
    2) 1966
    3) 1977
    4) 1989.

    Обращаем внимание, что вопрос не о сериале “Doctor Who”, а о фильме “Star Wars”, находим во 2 абзаце информацию, производим необходимые расчеты и получаем год - 1977, т.е. правильный ответ - 3 .

    13. Which of the following is NOT the reason why Doctor Who has been around for so long?

    1) It is easy to change the actors playing the main character
    2) The TV series is extremely popular all over the world
    3) Separate episodes and seasons are not connected by plot
    4) The writers of Doctor Who keep writing new stories.

    Первые три пункта представлены в тексте как причины долгой жизни сериала, последний, четвертый, вариант является не причиной, а следствием, результатом. Т.е. выбираем правильный ответ - 4 .

    14. Which of the following words does NOT apply to the Doctor as a character?

    1) clever
    2) human
    3) funny
    4) brave

    При описании персонажа находим в тексте характеристики: genius, sense of humor, которые синонимичны словам 1) clever, 3) funny. А то, что главный герой борется со злодеями, свидетельствует о том, что он смелый - 4) brave. Остается правильный ответ - 2) human.

    15. Which word is closest in meaning to the word ‘iconic’ at the end of the third paragraph?

    1) difficult
    2) famous
    3) religious
    4) desirable

    Слово ‘iconic’ имеет смысл культовый, иконный. В соответствии с общим смыслом абзаца, речь не идет о религиозном смысле слова, остается культовый, или знаменитый, поэтому ответ - 2) famous .

    16. Which of the following statements is true?

    1) Trock is a music genre that first appeared in the middle of the 1960s
    2) Chameleon Circuit rock group writes music for the Doctor Who TV series
    3) Both albums of Chameleon Circuit are centered around Doctor Who
    4) The music genre that is used in the Doctor Who TV series is called Trock.

    В тексте дана информация о группе “Chameleon Circuit”.

    They produce music exclusively about Doctor Who, and so far have released two albums.

    Правильный ответ - 3 .

    Проверяем, почему не подходят остальные варианты. В первом - неправильная дата. Во втором сказано, что музыка пишется ДЛЯ сериала, а в тексте говорится о том, что она пишется О главном герое. В четвертом пункте говорится, что в сериале используется жанр музыки Trock, а, согласно тексту, этот жанр возник под влиянием самого сериала, то есть нарушена причинно-следственная связь.

    17. In the 6th paragraph the author implies that

    1) the Doctor Who TV series inspired writers to create novels about the Doctor
    2) every Doctor Who episode later gets published in the format of a book
    3) Neil Gaiman has written some episodes for the Doctor Who TV series
    4) Doctor Who is based on more than 150 books by different authors.

    Слова surrounding, spin-off имеющие значение сопутствующий, дополнительный, побочный, а также даты говорят о книгах, появившихся после сериала, поэтому правильный ответ – 1.

    Ответ 2 не подходит, поскольку в тексте нет информации о том, что каждая серия потом описывается в книге. Ответ 3 не подходит, так как из текста следует, что он не писал сценарий для сериала, а его книги были написаны по мотивам сериала. Ответ 4 неверен, так как цифра 150 относится к количеству книг, написанных по мотивам сериала. Это, так называемые, distractors (отвлекающие факторы).

    18. Which choice is closest in meaning to the phrase ‘you feel like you are twisting your brain into a knot’ in the last paragraph?

    1) You are trying very hard to solve a problem
    2) You come to a dead-end while solving a problem
    3) You give your brain some good training
    4) You are using intuition rather than your brain.

    Правильный ответ - 1, так как во втором пункте “come to a dead-end” имеет отрицательную коннотацию - зайти в тупик, третий говорит о тренировке ума, а не о решении проблемы, четвертый пункт ставит во главу угла интуицию, а не мыслительную деятельность.

    ВЗ. Прочитайте тексты и установите соответствие между заголовками 1-8 и текстами А-G. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

    Получившуюся последовательность цифр запишите в бланк ответов № 1 справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. При переносе ответа на бланк следует указать только эту последовательность, без запятых, пробелов и прочих символов. Каждый символ пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными образцами.

    1. Supporting sports

    2. A remarkable container design

    3. A universal medicine

    5. The drink ingredients

    6. Good in any season

    7. A fan society

    8. The drink varieties

    A. Coca Cola appeared in Atlanta, Georgia, 1886. Doctor John Pemberton made a special syrup, but he kept its components secret. He added some mineral water to it and took the new product to the chemist"s. There the syrup was sold for five cents a glass. Pemberton told everyone that Coca-Cola cured many illnesses, including headaches, stomachaches, and nervous breakdowns.

    B. Coca Cola was first sold in ordinary bottles. In 1915, the company held a competition to create a new bottle for their drink. They said it should be a bottle that would make Coca Cola different from all other drinks. Even today the shape of Coca Cola bottle is one of the most recognized packages on the planet..."even in the dark!".

    C. The famous Coca Cola symbol was created by John Pemberton"s colleague, Mr. Robinson. He thought that two letters "C" would look great in advertising. Besides, the red and white colours were simple and effective. Red was energetic and bright and so would attract young people. As for the style, of writing, it was just popular in the United States during that period.

    D. Before the 1930s, Coca Cola was only considered to be a drink for warm weather so the company started a campaign to remind people that Coca Cola was a great choice in any month. For this a talented artist drew pictures of a happy Santa Claus enjoying a drink of Coke. The pictures were published in magazines and made Cola even more popular.

    E. Coca Cola was one of the first companies that invested money in public projects. For example, the company is proud to be an old and devoted partner of the Olympic Games. This connection began in 1928 with the Games in Amsterdam. Since then the company has sponsored lots of football, hockey, and basketball competitions.

    F. The Coca Cola Collectors Club was formed in 1974 by a small group of people. Today it has become international with more than 5,000 people from 28 countries. Club members collect everything connected with Coca Cola: bottles, posters, newspaper articles, postcards - everything. They sometimes meet to exchange their treasures.

    G. Today there are 16 special variants of the original Coca Cola recipe. Some have less sugar or no sugar at all. Such Coke is chosen by those who want to keep fit. Children may prefer a cherry or a vanilla flavour. The drink also changes from country to country, reflecting national preferences. For example, if you travel to France, you can try the unusual orange Coca Cola.

    Прочитайте текст. Определите, какие из приведённых ут­верждений А7-А14 соответствуют содержанию текста (1 - True), какие не соответствуют (2 - False) и о чём в тек­сте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 - Not stated). В бланке ответов № 1 поставьте знак «х» в клеточку, но­мер которой соответствует номеру выбранного Вами ответа.

    You can travel almost anywhere in the world, and you will probably see graffiti. Although graffiti is more common in big cities, today you may find it in almost any region or district, big or small. It"s everywhere: on trains, walls, bridges and

    buildings. Love it or hate it but graffiti is part of the everyday urban world. Some people consider it art while others think it"s vandalism. However, few of them really know how old graffiti is.

    The word graffiti itself probably comes from the old Greek verb which means "to write". Writings on walls already existed in ancient Rome. The Romans cut graffiti on walls and monuments. What was it like, you may ask? Ancient graffiti was absolutely different from today"s. It showed phrases of love, political ideas, simple thoughts, magic spells, alphabets, and famous quotations from literature.

    Modern graffiti dates back to the US of the 1960s. At that time for young people it was a form of self-expression and a political protest. Teenage groups in New York, for example, painted graffiti to mark their territory. Later, there started competitions between different groups. That meant that the quality of graffiti became more important than just the amount of it.

    Today graffiti has travelled all over the world. However, it is still an illegal art. It has been always painted on private or public property, like cars, trains, fences and house walls. As a result most people see it as vandalism. Besides, it"s rather hard to clean graffiti paints, and cities spend millions every year on it. So, in most countries graffiti is forbidden. On the other hand, modern graffiti is, by its nature, a form of painting. After all, the artists use the same methods and materials. However, instead of paints a graffiti artist prefers sprays, markers, and crayons. Some of their works are really impressive and fascinating; they are powerful and have a deep meaning. Graffiti often makes grey walls look cheerful.

    The purpose of some graffiti is to spread and declare social ideas. That"s why a lot of graffiti paintings have political topics. Some cities have special places where the walls of different buildings can be used to create pieces of graffiti art.

    Probably, the most famous graffiti artist is Banksy, who comes from Bristol, England. He strongly believes that writing graffiti on buildings is an effective way to communicate with people. His works are very often aggressive, provocative and even rude. In his graffiti he expresses personal political and social views, which are against war and capitalism. Banksy is known not only for his graffiti works. He also likes playing "jokes". He sometimes unofficially hangs his works in the main art galleries. He doesn"t want to be paid for them because he"s sure art should be free. He says he wants to see how long it will take people to notice it. Once Banksy went into the Tate Gallery dressed as an old man, and glued a picture to the museum wall in protest of the Iraq War.

    A7. There are opposite opinions about graffiti.

    A8. Graffiti appeared only in the 20th century.

    1) True 2) False 3) Not stated

    A9. A number of the American graffiti fans later became well-known artists and designers.

    1) True 2) False 3) Not stated

    A10. Removing graffiti is very expensive for the city authorities.

    1) True 2) False 3) Not stated

    A11. Graffiti and art have nothing in common.

    1) True 2) False 3) Not stated

    A12. Politicians use graffiti to express their ideas and views.

    1) True 2) False 3) Not stated

    A13. Banksy uses graffiti to share his ideas.

    1) True 2) False 3) Not stated A14. Banksy sells his works to art galleries and museums.

    1) True 2) False 3) Not stated

    По окончании выполнения заданий ВЗ иА7-А14 не забудьте перенести свои ответы в бланк ответов № 1. Обратите внимание что ответы на задания ВЗ, А7-А14 располагаются в разных частях бланка.

    Раздел 3. ЗАДАНИЯ ПО ГРАММАТИКЕ И ЛЕКСИКЕ

    Ответы на задания В4-В18 запишите в бланк ответов № 1 справа от номера соответствующего задания, начиная с первой клеточки. Каждый символ пишите в отдельной клеточке в соответствии с приведёнными образцами.

    Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В4-В12, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию В4-В12.

    Tim woke up later than usual. It was Sunday and he (B4. HAVE) _____________ lots of plans for the day. He was in the bathroom cleaning his(B5. TOOTH) __________ when he heard some unfamiliar voices from the veranda. "Who could they be?" Tim (B6. THINK) ______________ . When he came into the room, his mum and two other women (B7. CHAT) _____________ happily and didn"t notice him.

    Tim coughed to attract (B8. THEY)____________ attention.

    "Oh, Tim, you"re up already!" his mother sounded excited. "Meet my school friends, Linda and Emma." Linda shook his hand, Emma smiled and said: "We (B9. BE) ___________ happy to meet you, Tim. Your mum showed us

    your photo, but you are much (B10. YOUNG) _____________ there. Join us for tea.

    I wish we (В11. CAN) ______________ talk about our school days for ages, but we have some other business to discuss with your mother. It"s going to be interesting for you too." Tim sat at the table. Emma had some papers in her hands but Tim couldn"t read what (B12. PRINT) ______________ - the letters were too small.

    Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В13-В18, так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию В13-В18.

    Thousands of tourists visit Edinburgh every year. The capital of Scotland is (B13. FAME) _____________ for its history and architecture. It"s one of the (В14. CULTURE) _______________ centres of the country.

    The main (В15. ATTRACT) _______________ of the city is Edinburgh Castle.

    It was built in the 12th century but it still looks magnificent and very (В16. IMPRESS) ____________________. There are many historic monuments in Edinburgh. One of them is an unusual monument to Walter Scott, a well-known (В17. WRITE) ______________ .

    The city streets are usually full of noisy tourists with cameras but if you want a quiet holiday, you can have it too - the beautiful and (В18. PEACE)_____________ countryside is just round the corner.

    По окончании выполнения заданий В4-В18 не забудьте перенести свои ответы в бланк ответов N1.

    Раздел 4. ЗАДАНИЕ ПО ПИСЬМЕННОЙ РЕЧИ

    Для ответа на задание С1 используйте бланк N 2.

    При выполнении задания С1 особое внимание обратите на то, что Ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на бланке № 2. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объёма письма. Письма недостаточного объёма, а также часть текста письма, превышающая требуемый объём - не оцениваются.

    ОТДАМ 35 БАЛЛОВ ООЧЕНЬ ВАЖНО. ЗАРАНЕЕ СПАСИБО.

    РАЗДЕЛ 2 (ЗАДАНИЯ ПО ЧТЕНИЮ)

    Прочитайте тексты и установите соответствие между текстами и их заголовками: к каждому тексту, обозначенному A-G, подберите соответствующий заголовок, обозначенный цифрами. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

    1. Travelling with the family

    2. My lifelong friend

    3. A favourite activity

    4. Professional care and help

    5. A soulmate to travel with

    6. People travelling together

    7. A happy acquaintance

    8. Numerous functions

    A. My five elements to enjoy and value in life are love, food, fashion, entertainment and travel. But one element that includes the others is travel. With the mention of travel, my eyes glisten and heart begins to pound. My favourite saying goes: "A hopeful heart and an open mind are the best travelling companions". During my trips I do my best to follow it. Travelling for me is experiencing and learning.

    B.You can"t get lost in an unknown place with Travelling Companion Panorama Camera. It is an optimal tourist technology. This cutting-edge concept is a device that combines the capabilities of several different gadgets and aids that out-of-towners often find useful. You can hold this device in one or both hands and have a clear display in front your eyes. It can help you to map your routs, to discover places of interest and to record your trip.

    C. Those who love to travel, take every opportunity to ride on anything but enjoy the ways and the items at every stop. The most pleasurable feeling for them is when they have someone with whom they can share their happiness, with whom they can talk and relax. Nobody wants to be alone in the world and while enjoying something which one is very fond of like "travelling", one feels the need of the right kind of companionship.

    D. As John left the wood, a voice called after him, "Hallo, comrade, where are you travelling?" "Into the wide world," he replied; "I am going into the wide world also," replied the stranger; "shall we keep each other company?" "With all my heart," he said, and so they went on together. Soon they began to like each other very much, for they were both good; but John found out that his fellow traveller was much cleverer than himself. He had travelled all over the world, and could describe almost everything.

    E. We have a list of people willing to use vacation time from their job to accompany you on vacation. While none of our clients may need a doctor or a nurse to get around, all of our travellers enjoy the comfortable feeling of travelling with a companion who has professional education and experience. You can talk directly with each companion about your needs while travelling. An experienced travel companion can solve most problems in advance and handle other challenges as they arise.

    F. Like all little girls, I had an obsession with Barbie dolls. Once I was presented with a doll named Samantha, who had a bright red velvet dress and matching bow in her brown hair. She came with a little travel coat which, in the words of my mom, made her the perfect travel companion. The doll was fantastically lovely and cute and I couldn"t part with it. Even growing older while travelling it was always in my baggage waiting for my company.

    G. A Travelling Companion is "a person or persons with whom you have coordinated travel arrangements, who shares the same accommodations as you and intends to travel with you during the trip". These are people you are not related to - those people are usually family members. Usually "Travelling Companion" means up to six persons whose names appear with yours on the same trip arrangement and who, during the trip, will accompany you.



    Предыдущая статья: Следующая статья:

    © 2015 .
    О сайте | Контакты
    | Карта сайта